לתרומות לחץ כאן

האם מותר לאשה לרכב על סוס?

שאלה:

שלום כבוד הרב!
אני וחברות שלי רוצות ללכת לטיול סוסים בכפר רות.
השאלה אם יש בעיה שיהיה לנו מדריך במקרה שאין מדריכה?
אשמח לתשובה.
תודה רבה!

תשובה:

עצם הרכיבה על הסוס נחשבת גנאי לאשה והנהגה שאינה מדרכי הצניעות, וברור שאם יש מדריך זה לא ראוי.

מקורות:

גמרא פסחים ג,א שבאשה קראו מושב כיון שאין דרכה ברכיבה, ופירש"י שאין דרכה של אשה ברכיבה, וברבינו חננאל כתב שהוא דרך גנאי לאשה.

אמנם בגמרא בב"מ ט,ב מבואר שאשה קונה בהמה ברכיבה כיון שדרכה בכך, ויעוי' ביעב"ץ שם שנשאר בצ"ע על זה.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. אולי לפני שנים זה היה גנאי
    אני לא רואה איך זה מגנה את האישה
    כמו שפעם אישה שהייתה יוצאת לשוק זה גם היה גנאי
    והיום זה לא

  2. לא צריך להרחיק לכת לגמ' בבבא מציעא כדי להוכיח שדרכה של אשה לרכב על החמור, שהרי יש פסוקים מפורשים המוכיחים שאשה רכבה על החמור ועל הגמל: וַתָּ֨קָם רִבְקָ֜ה וְנַעֲרֹתֶ֗יהָ וַתִּרְכַּ֙בְנָה֙ עַל־הַגְּמַלִּ֔ים (בראשית פרק כד), וַתָּ֣קָם אֲבִיגַ֗יִל וַתִּרְכַּב֙ עַֽל־הַחֲמ֔וֹר" (שמואל א' פרק כ"ה) וַתִּצְנַ֖ח מֵעַ֣ל הַחֲמ֑וֹר (יהושע פרק טו)… וזה היה כלי התחבורה בזמן ההוא.

    וברש"י פסחים דף ג' כתב שאין הגון להזכיר רכיבה ופיסוק רגלים באשה. ומשם מוכח שעצם הרכיבה אינה גנאי, אלא הוא כורח המציאות, ורק גנאי הוא להזכיר זאת.

    ובאבן עזרא על הפסוק "ויקח משה את אשתו ואת בניו וירכיבם על החמור" כתב שהוא דרך גרעון שתרכב אשת הנביא על חמור אחד היא ושני בניה, והיו שרצו להוכיח מכאן שגנאי לאשה לרכב על חמור, אבל כוונת האבן עזרא היא שגנאי הוא שהיה למשה רק חמור אחד, והרכיב עליו את אשתו ושני בניו, ללא שום קשר לצניעות (וכן הוא במדרש שכל טוב).

    ומיותר לציין שרוב המפרשים לא נקטו כך, וראה ברש"י מסכת מגילה דף ט עמוד א: "שלא יאמר משה רבכם לא היה לו סוס או גמל". וכן בתוספות. וכן בחידושי רבי אברהם מן ההר. וכן בחת"ס. וכן מהרש"א ור"י אייבשיץ פירשו אחרת, אבל לא כהאבן עזרא.

    ולהלכה למעשה, לא מצוי בימינו שאשה תרכב על סוס וחמור ולכן אם תרכב ברחובה של עיר – יש בזה חוסר צניעות ומשיכת תשומת לב, אבל טיול בשדות אין בו מן הפריצות.

    רק צריכה לדאוג שתלבש מכנסיים תחת החצאית, ולא יראה בשרה כאשר רוכבת על הסוס. וכמובן שמדרכי הצניעות עדיף שתהיה מדריכה ולא מדריך.

  3. אני הבנתי פשוט בדברי הגמרא שקרו מושב משום שהן ישבו על הגמלים ולא רכבו בפיסוק רגלים וכן נראה לי ברור.

  4. על גמל אפשר לסדר כעין מושב שיושבים עליו, אבל על סוס וחמור רוכבים בפיסוק רגליים, וכן הוא לשון הפסוק "ותקם אביגיל ותרכב על החמור".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל