שאלה:
שלום כבוד הרבנים,
אם המשיח לא יבוא, הלילה יהיה תשעה באב.
בשעה 23:40 (שעון קליפורניה) אני אסע מקלפורניה לסינגפור, בטיסה של 16 שעות.
עם חציית קו התאריך, היום ישתנה מתשעה באב לעשירי באב ואז התענית שלי יסתיים.
השאלה שלי היא: באיזה קו תאריך להשתמש?
אם אני הולך לפי קו התאריך של הרב טוקאצ'ינסקי (נמצא ב-145°), התענית שלי יסתיים בשעה 3:00 לפנות בוקר (שעון קליפורניה). וזה כמה שעות בודדות בלבד לאחר ההמראה.
אבל אם אני הולך לפי קו התאריך של החזון איש (נמצא ב-125°) אז התענית שלי יסתיים בשעה 13:00 (שעון קליפורניה). זה יותר מ-13 שעות לאחר ההמראה, וזה יגרום לי להתענות הרבה יותר.
***האם אני יכול לסמוך על הרב טוקאצ'ינסקי ולסיים את הצום מוקדם, או שאני חייב להחמיר כמו החזון איש ולסיים את הצום מאוחר?***
תודה רבה
תשובה:
קטונתי מלהכריע בין גדולים, אבל נראה שתלמידי חכמים קיבלו ונקטו לעיקר את פסקו של החזון איש גם לגבי תענית יום הכיפורים שהיא בכרת, אכלו ביום הכיפורים שלפי הגרי"מ טוקוצינסקי והתענו ביומו שלפי החזון איש, ונראה שנקטו כמוהו כעיקר להלכה.
מקורות:
ידועה דעתו של החזון איש בקונטרס ח”י שעות שארץ ישראל נמצאת 6 שעות אחרי האפשרות לתחילת היום, כלומר האפשרות לשבת היא מ6 שעות לפני ארץ ישראל ועד שמונה עשרה שעות אחר כך. קביעה זו מבוססת על הכרעת הכוזרי מאמר ב פרק יח ובעל המאור ר”ה ה ע”א מדפי הרי”ף שקו התאריך הוא 90 מעלות לפני ירושלים, וכך פסק בשו”ת מן השמים סי’ סא. כידוע יש שחלקו וסברו שזה 12 שעות לפני ירושלים, וכך סבר הגרי"מ טיקוצינסקי על פי מקורות אחרים, הויכוח בנושא זה היה גדול בזמן מלחמת העולם השניה כשהיו בני ישיבות ביפן מעבר לקו התאריך.