שאלה:
שאלתי שאלה אך לא עניתם לי תשובה ,נראה שלא הבנתם את שאלתי, אני כותב שוב,שאלתי "
כתוב בירמיה "דרשו את שלום העיר והתפללו בעדה כי בשלומה יהיה לכם שלום" וכן ציוו חכמינו להתפלל בשלומה של מלכות (בימיהם זו היתה רומא), אמנם מצד שני כתוב בתהילים "אשרי שיאחז וניפץ את עולליך אל הסלע" וחכמים תיקנו ברכה ש"מלכות הרשעה" מהרה תעקר, מה ההסבר לסתירה זו?" עד כאן, עניתם לי "מאוד הגיוני להתפלל לשלום מלכות המנהלת בהגינות וביושר יחסי, אבל מלכות המנפצת עוללייך אל הסלע יש להתפלל למפלתם…" עד כאן, לא הבנתם את שאלתי, התכונתי לשאול הרי בבל היא אותה מלכות שעליה אמר ירמיה דרשו את שלום העיר מצד שני כתוב בתהילים להתפלל לחורבנה, זו אותה מלכות! מה התשובה.
תשובה:
פשטות הענין, שהגם שהיו רשעים, עדיין עד כמה שאתם חיים בתוכם, אלמלי מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו. הרי אחרי שגלו כבר לא הרגו בהם, הם חיו בתוכם ועדיף מורא מלכות מאנרכיה. וכבר מבואר שם בכל המפרשים שהתפילה עד שתחרב בבל ויצאו לגאולה.
פירוש מעניין כתב שם המלבי"ם, לדבריו, כיון שזה זמן שבבל מנצחת וישראל בשפל המדרגה, השפע ירד לעולם דרך בבל ומהם לישראל! ולכן תתפללו להצלחתם כי בכך תזכו גם אתם לשפע יחסי. פירוש זה מבטא את עומק הגלות, ואת מהות ההסתר פנים מה שמלמד אותנו גם לגלות האחרונה.
בשורות טובות ושבת שלום.