לתרומות לחץ כאן

אדם שעבר על הציווי יהרג ואל יעבור והרג את חבירו

שאלה:

אודה לכם מראש על התשובה למרות שאולי זה לא סוג השאלות שאתם מורגלים ואין נ"מ להלכה כיום. האם אדם שאוים כי אם לא יהרוג את חבירו ייהרג במקום ע"י אנסים ומפחד האנסים הרג את חבירו למרות הציווי "יהרג ואל יעבור" הרג את חבירו והיו עדים שראו את מעשה הרצח ממש והייתה גם התראה כדין ככל שהדין מצריך זאת (כמו בחילול שבת) אם אותו אדם נענש כרוצח בעונש מוות או שלא מכיוון שאנסו אותו עקב האיום

תשובה:

שלום וברכה

כיון שעבר באונס אינו מקבל עונשי בית דין.

בשורות טובות.

מקורות:

רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ה הלכה ד:

כל מי שנאמר בו יהרג ואל יעבור ועבר ולא נהרג הרי זה מחלל את השם, ואם היה בעשרה מישראל הרי זה חילל את השם ברבים ובטל מצות עשה שהיא קידוש השם ועבר על מצות לא תעשה שהיא חלול השם, ואעפ"כ מפני שעבר באונס אין מלקין אותו ואין צריך לומר שאין ממיתין אותו בית דין אפילו הרג באונס, שאין מלקין וממיתין אלא לעובר ברצונו ובעדים והתראה שנאמר בנותן מזרעו למולך ונתתי אני את פני באיש ההוא מפי השמועה למדו ההוא לא אנוס ולא שוגג ולא מוטעה, ומה אם עבודת כוכבים שהיא חמורה מן הכל העובד אותה באונס אינו חייב כרת ואין צריך לומר מיתת בית דין, קל וחומר לשאר מצות האמורות בתורה, ובעריות הוא אומר ולנערה לא תעשה דבר, אבל אם יכול למלט נפשו ולברוח מתחת יד המלך הרשע ואינו עושה הנה הוא ככלב שב על קיאו, והוא נקרא עובד עבודת כוכבים במזיד והוא נטרד מן העולם הבא ויורד למדרגה התחתונה של גיהנם. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אינני יכול לקבוע ספציפית, לא היינו שם כדי לדעת מה היה החשבון שלהם ומה היה בדעתם לעשות, אבל עצם העיקרון נכון, אדם שיכול למנוע עצמו מהאונס ולברוח חייב לעשות זאת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל