שאלה:
אם אני משתמשת בתבנית חד פעמית כמה פעמים, זה צריך טבילת כלים?
תודה
תשובה:
שלום וברכה
ראשית יש לדעת כי תבניות בתוצרת הארץ בהכשר הבד"ץ של העדה החרדית שאינן טעונות טבילה, רק בייצור חו"ל יש לטבול. ולעתם השאלה, אכן דעת רוב הפוסקים שאם משתמשים יותר מפעם אחת יש לטבול אתה תבניות הללו [החמיר בכך הגר"ע יוסף אפילו בשימוש חד פעמי כיון שהם כלי מתכות, אבל נראה לי שהוא יחיד בחומרא זו].
מקורות:
ראה ס’ שמירת שבת כהלכתה פרק ט הערה מד [נדון מעניין שם, כאשר אין כוונה ממש להשתמש פעם נוספת, אלא להחזיר שארית יין לבקבוק וכדומה, האם מותר, ובזה הביא מהגרש”ז אוירבך להתיר, משום שלדעתו זה נחשב המשך מצב קיים ואינו נחשב שימוש בפני עצמו, וכן התיר הגרי”י פישר זצ”ל בהליכות אבן ישראל עמ’ קח]. בס’ מציון תצא תורה ח”א סי’ שסט הביא בשם הגר”א נבנצל שליט”א רב העיר העתיקה בשם הגרי”ש אלישיב שאסר [אפילו להחזיר שאריות], וכן החמיר בזה בחוט שני טבילת כלים עמ’ ל’ [שלא להחזיר אפילו שאריות]. דעת האגרות משה כנגד הפוסקים הנ"ל, ולדעתו כלל א”צ לטבול בקבוקים או תבניות בשימוש חוזר, ראה נימוקיו בח”א סי’ קכב ויו”ד ח”ב סי’ מ. לדעתו יצירת הבקבוק היא ההחלטה להשתמש בו קבוע, וזה נעשה על ידי ישראל ועי’ עוד שם.
לא זוכר אם ראיתי את זה גם באתרא קדישא הדין אבל רבים הם הפוסקים שמורים והולכים וכן גם המנהג הרווח לטבול ללא ברכה.
דרך אגב, גם אצלנו בניו יורק נכנס לשוק בשנים האחרונות תבניות עם כשרות למהדרין הן לחג הפסח והן לעניין ייצור ושיווק ע"י יהודי וללא חיוב טבילה. כל עוד לא נרכש בחנות של נכרים.
ברור שללא ברכה, מחמת סברת האגרות משה.
השאר תגובה