שאלה:
הקדמה לשאלה:
לכאורה בדור האחרון,
רק יהודים בודדים יכלו/יכולים לומר,
שהם בוודאות מוחלטת לחלוטין בגדר יהודים.
כגון אדמורי חסידות חבד,
שלפי חסידות חבד הם בגדר רבנים נביאי אמת,
שקיבלו נבואות, ודברי א-לקים חיים = דא"ח,
וקיימו עליות נשמה.
ולכאורה, לכל השאר יש איזו שהיא דרגה של ספק.
עד כמה בוודאות, האם יהודיה בת יהודיה, או נתגיירה לפי ההלכה.
ובכל זאת הלכה למעשה,
לא רשום שכל יהודי שאין לו וודאות מוחלטת לחלוטין אם הוא בגדר יהודי,
חייב בירור יהדות, ו/או גיור לחומרא.
לכן השאלה:
לפי מה נקבע אם הספק הינו:
1] ספק זניח לחלוטין, שאינו מצריך כל בירור יהדות, ברבנות הראשית של מדינת ישראל.
2] ספק מספיק משמעותי, ש-כן מצריך הליך בירור יהדות, ברבנות הראשית של מדינת ישראל.
התשובה הינה משמעותית,
משום שלנסות להשיג ולסדר, את כל המסמכים שאולי יועילו להוכיח את יהדותו,
יכול לקחת הרבה זמן וכסף.
ובנוסף לכך,
אם חלילה המוקד בירור יהדות, לא ימצא את ההוכחה הנדרשת,
זה הרי לא בהכרח אומר שהוא לא יהודי לפי האמת.
משום שיכול להיות שההוכחה אבדה.
ונמצא שיכול להיות שבגלל ניסיון בירור יהדות כזה,
הוא יחייב את כל בני משפחת אמו, ואותו, לעבור גיור לחומרא.
ואם רובם חילונים, ויסרבו לגיור לחומרא,
חלילה הוא יקרב אותם לעבירות על ההלכה. כגון:
א] לא ירצו לקבל אותם לישובים קהילתיים יהודיים,
שבהם יש בית כנסת יהודי אורתודוקסי,
ורב המקרב יהודים ליהדות האורתודוקסית.
ב] יהא להם קל יותר להתחתן בלי רב יהודי אורתודוקסי.
ג] אם חלילה ימותו, הם יקברו בחלקת קבורה, חריגה מזו של יהודי רגיל,
וחריגה אפילו מזו של יהודי חילוני רגיל.
תודה.
תשובה:
שלום וברכה
בפסיקת ההלכה יש נושא שנקרא חזקה. אדם שמוחזק כיהודי ללא פקפוק ולא סיבה לספק, הוא יהודי גמור ואין כל ספק ביהדותו.
כל הנושא של בירור יהדות מתחיל באנשים שבאים ממקומות רחוקים, אינם שומרי מצוות, לא היו מוחזקים כיהודים, הם רק טוענים ליהדותם. בפרט כאשר באותם מקומות היה שכיח נישואי תערובת ועוד.
אחד הנושאים המאוד בעייתים כיום במדינת ישראל, הוא הויכוח על הגיור. יש שחושבים שאם יעשו הקלות כביכול שחורגות מהלכה, או לפחות לדעת רוב רובם של הפוסקים חורגות מהלכה גם אם לדעתם הם נסמכים על הוראה כזו או אחרת של רב כזה או אחר, הם עושים בכך חסד עם מישהו, עם המתגייר וכו', שיוכל להתחתן בארץ וכו', הם טועים טעות גמורה! כי בכך הם מערערים את כל החזקה הזו ואת כל הביטחון שלנו בקדושת הייחוס בעם ישראל, ומובילים אותנו למצב שיתכן שיבוא יום ונזדקק לערוך ספרי יוחסין שמי שלא יהיה כלול שם, הוא וזרעו אחריו לא יוכלו להתחתן עם יהודים מיוחסים, וזה קרע עצום וצרה גדולה שעלולה להתרגש עלינו. ולכן כאן המקום לבצר את חומות הדת ולהקפיד על גיור כהלכתו ללא חת ומורא.