לתרומות לחץ כאן

בורר רוטב ששופכים מסלט / מה נחשב לאלתר

שאלה:

שלום וברכה
1. בסעודת שבת הכינו סלט ירקות ורוצים לשפוך את המיץ על מנת לאכול לאלתר, האם יהיה מותר לפי המשנה ברורה ס״ק נה???

2. מגירה עם ממתקים שונים, כל ילד לוקח חטיף על מנת לאכול אותו בגן שעשועים, תוך כמה זמן צריך לאכול את החטיף?
האם כתוצאה מהתרגשות הילדים מגן שעשועים מתעכבת האכילה האם יהיה בזה איסור בורר?

ואם זה ממין אחד, כמו שקיות קטנות של במבה שנמצאת במארז גדול , שאין בורר במין אחד,
אז למעשה יכולים לאכול מתי שרוצים הלא כן?
תודה רבה מראש

תשובה:

שלום וברכה

1. דעת המשנה ברורה בסי' שיט ס"ק נה שמה שיוצא הוא האוכל ולכן אם זה לשימוש מידי זה מותר כי הוא לוקח אוכל מפסולת ולא להיפך. אולם כמה פוסקים חלקו בזה וסברו להיפך, שמה שנשאר בידו הוא הנברר ולא להיפך, ולכן רק אם היה שופך את שמרים ומשאיר בידו את היין היה מותר, כך דעת השו"ע הרב בסידורו [ויש שאלו בזה סתירה ממה שכתב בהלכותיו] וכך פסקו הלכה למעשה כמה מתלמידיו, בדברי נחמיה סי' כא, ובקצות השלחן סי' קכח סעי' ח, וכן פסק באגלי טל בורר אות ג, וכן דעת החיי אדם כלל טז סעי' ט, אשל אברהם סעי' ד. וכיון שכך, אנחנו מחמירים שבשני האופנים אסור ולכן גם שימוש מיידי לא יעזור כאן. וברגע שמגיעים למקום השמרים יש לעצור.

2. בדרך כלל זו לא תערובת, ובכל מקרה זה נחשב שימוש מיידי. במקרה של הבמבה ברור שלא שייך חשש בורר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הערכה לגבי תשובה מס 2, אם החטיפים במגירה אכן בגדר תערובת, אז הילד צריך לאכול את החטיף בתוך חצי שעה (או לכל היותר בגלל שמדובר בילד ניתן לסמוך על הדעה המקילה ביותר – תוך שעה)
    הדבר דומה למצב של שמחת חתן בבית כנסת שעובר אדם עם קערת זכוכית מלאה בסוכריות מסוגים שונים, וכל מתפלל לוקח סוכריה שבוחר, לכאורה זה בעיה כי אינו אוכלה לאלתר, לכן באופן זה יש לקחת סוכריה כלשהי (מה שבא ליד) מבלי לברור דווקא סוכריה מסויימת.
    ולא ברור לי שנהגו לסמוך להלכה על הדעות ששימוש לאלתר הוא הלקיחה עצמה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל