שאלה:
היי, ראיתי שיש בעיה לומר את שם השם בלעז, מה לגבי שאדם אומר משפט שבו אינו מתכוון לנשיאת שם השם, למשל כשהוא מתרעם הוא צועק "יא אל-לה", וכשהוא רוצה שדברים יתקדמו הוא צועק "יאל-לה קדימה", וכן כשהוא מבקש משהו הוא חותם "אינשאל-לה" וכיוצ"ב?
תשובה:
שלום וברכה
לענין הזכרת שמות לע"ז אם עובר בכך משום איסור לא תשא, נחלקו הדעות. אולם, הכל מודים שאם אמר ברכה לבטלה בלשון לע"ז או קילל בשם ה' שבלשון לע"ז, יש בכך איסור.
מקורות:
ברמב"ם הל' סנהדרין פרק כו ה"ג מבואר, ששמות לע"ז נחשבים ככינויים ומותר למוחקם, וכן הובא להלכה בש"ך יו"ד סי' קעט. על פי זה פסק הגרעק"א (ח"א סי' כה) שאין איסור הזכרת שם שמים לבטלה בשמות לע"ז, וכבר הקדימו בזה בשו"ת הרדב"ז ח"ג סי' תיט, לענין אותו שם שהזכרת בשאלתך. אלא שהרעק"א האריך להוכיח שם, שאף שאין בכך איסור הזכרת שם שמים לבטלה מכל מקום המברך בשמות אלו יש תוקף לברכתו שכן היא רומזת לשם ה', וממילא יחשב הדבר כברכה לבטלה. ובביאור הדברים ראה עוד שו"ת מנחת שלמה ח"ב סי' ג, ובס' דברי יהושע סי' מט.
אולם, בס' חיי אדם כלל ה סעי' א מחמיר, ולדעתו כל הזכרת שם בלשון לע"ז יש בה משום איסור לא תשא, גם כשלא נעשה הדבר תוך כדי אמירת ברכה או קללה, והביא ראיה מדברי רבינו ירוחם כמבואר בדבריו שם. לדעתו, גם הש"ך לא התיר אלא למחוק שמות אלו ולא לאומרם בפה, וע"ע מש"כ בזה בס' שדי חמד ח"ז מערכת מ כלל יב אות ג.
מה שהרב אמר הכוונה לאדם המזכיר את השמות לשם הזכרת שמות בלעז, אבל אני דיברתי באופן שמזכיר שמות בלעז ללא כוונת הזכרת השם, אלא כביטוי בעלמא
מסברא נראה שכאשר זו מילה מורכבת כמו אינשאללה מותר, וכן יאלללה כזירוז, אבל כאשר אומר את השם עצמו לבדו זה בכלל הדיון הנ"ל.
השאר תגובה