שאלה:
שלום הרב
מבואר בתשעה באב שיש איסור רחיצה שאין בעיה לרחוץ ידיים כאשר יש לכלוך או לכהן ליטול את ידיו עד הסוף כי זה לא לשם תענוג אלא למצוה.
מכאן אפשר להגיד שטבילה בתשעה באב גם מותרת?
והאם יהיה דין שונה לעניין יום הכיפורים בזה?
תשובה:
שלום וברכה
הטבילה ודאי אסורה בתשעה באב, כמו שגם נטילת ידיים בתשעה באב אסורה ונוטלים רק על האצבעות, כלומר לא מספיק שהמטרה היא לשם מצוה, אלא רק נטילה של חיוב עכשוי שיש לה גדרים מחוייבים מעכבים, כמו כהן, וכמו נטילת ידיים לחולה שאוכל, יש לעשות כהלכתם, וכן ליכלוך ממשי [לא די בכך שהמטרה היא נקיות, אלא צריך ממש ליכלוך ממשי על היד].
מקורות:
שולחן ערוך אורח חיים הלכות יום הכיפורים סימן תריג סעיף יא – יב
סעיף יא
מי שראה קרי, בזמן הזה, ביום הכפורים, אם לח הוא, מקנחו במפה ודיו; ואם יבש הוא, או שנתלכלך, רוחץ מקומות המלוכלכים בו לבד, ומתפלל; ואסור לרחוץ גופו או לטבול, אף על פי שבשאר ימות השנה הוא רגיל לטבול לתפלה.
סעיף יב
בזמן הזה אסור לאשה לטבול ביה"כ, אפילו הגיע זמן טבילתה בו ביום.