מתנות לאביונים לחץ כאן

תחיית המתים – מחלוקת רמב"ן והרמב"ם

שאלה:

אני יודע שזה אתר הלכתי אבל אולי בכל זאת תוכלו לענות לי.האם במהות מחלוקת הרמבם והרמבן לגבי תחיית המתים (אם תחיית המתים תימשך לנצח(רמבן) או שזה שלב זמני ועולם הבא אחר כך הנצחי כולו רוחני בלי גוף) יש איזשהו רוב דעות לאן הדעת נוטה.תודה.

תשובה:

שלום וברכה

אינני מכיר הכרעה בענין זה, ולא רק בזה אלא בכלל, מתי תהיה תחיית המתים ואת מי היא תכלול, ובענין זה יש שיטות שונות בראשונים ואין לנו ידיעה ברורה, לדברי הרמב"ן בשער הגמול זה יהיה בסוף תקופת ימי מלך המשיח, לפני המעבר לעולם הבא, לדעת הרס"ג באמונות ודעות זה כבר יהיה באלף השביעי, הרמב"ם באיגרת תחיית המתים כותב שלא מבואר מתי זה יתרחש, יכול להיות עם בו המשיח, יכול להיות לאחריו או לפניו, כלומר הנושא הזה הוא חלק מעתיד עם ישראל, אבל הוא לא כרוך עם הנושא של המשיח. כמו כן לדעת רס"ג שם כולם יקומו לתחייה ולא ימותו יותר, וגם החיים יחיו, בעוד שלדעת הרמב"ם תחיית המתים בעיקרה היא לצדיקים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. איך מסביר הרמב"ם פסוק מפורש וְרַבִּ֕ים מִיְּשֵׁנֵ֥י אַדְמַת־עָפָ֖ר יָקִ֑יצוּ אֵ֚לֶּה לְחַיֵּ֣י עוֹלָ֔ם וְאֵ֥לֶּה לַחֲרָפ֖וֹת לְדִרְא֥וֹן עוֹלָֽם משמע שחלק יקומו בשביל לסבול. מועבר לכך גם חז"ל מונים מספר מועט מאוד של אנשים שלא יזכו משמע שכל האחרים כן יזכו גם אם לא מוגדרים כצדיקים גדולים

  2. הוא יבאר כמו האבן עזרא ושלא כמצודות דוד:
    אבן עזרא דניאל פרק יב פסוק ב
    (ב) ורבים – אמר הגאון כי פירושו אלה שיקיצו יהיו לחיי עולם ואלה שלא יקיצו יהיו לחרפות ולדראון עולם כמו והיו דראון והמלה אחת והפירוש חרפה והגאון אמר כי רבים הם המעטים כמו ורבים מביאים מנחה ורבים מעמי הארץ מתיהדים ורבים יחלו פני נדיב והטעם לפי דעתי שהצדיקים שמתו בגלות יחיו בבוא הגואל כי עליהם כתוב כימי העץ ימי עמי ואז יתענגו בלויתן ובזיז ובבהמות וימותו פעם שניה ויחיו בתחית המתים בהיותם בעולם הבא שאינם אוכלים ושותים רק נהנים מזיו שכינה ואמר כי כן פירוש ותנוח ותעמוד לגורלך לקץ הימין שבו נחתם הספר, ורבי ישועה אמר כי ישני עפר משל על ישראל שהם בגלות כמו בתים והנה הגואל יבוא לטוב לצדיקי ישראל ולרע לרשעיהם והמשכיל יבין הנכון משני הפירושים ודברי חכמים עוזרים הגאון ז"ל:

    מצודת דוד דניאל פרק יב פסוק ב
    (ב) ורבים – על כי לא יעמדו בתחיה כ"א מהישרים לזה אמר ורבים ולא כולם:
    מישני וכו' יקיצו – הרבה מן המתים יעמדו בתחיה ובדרך שאלה אמר לשון שינה והקצה:
    אלה – מהם יקיצו לחיי עולם ר"ל לחיות חיי נעימים עד עולם והם הצדיקים שבהם:
    ואלה – ומהם יקיצו לסבול חרפה ובזיון מתמיד עד עולם והם הרשעים שבהם:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל