שאלה:
שלום וברכה לכבוד הרבנים.
א.קשה לי לכוון "ברוך" – מקור הברכות, אדנות – אדון הכל, ולפעמים זה גם פוגע בכוונה בחתימה. האם מותר לי שלא לכוון זאת?
ב.האם מותר לכרוע בין הברכות בתפילת עמידה?
ג.1.האם מותר לדבר בשיחת חולין במבואה של בית הכנסת?
2.אם מישהו מתחיל לדבר איתי אחרי התפילה ומתעניין מעט, שואל כמה שאלות זה שיחה האסורה בבית הכנסת?
ד.האם ברכות ששומע מאותן ברכות שניתן לצרף למאה ברכות בשמיעה, מועילות גם כשאומר ברוך הוא וברוך שמו, או שנחשב הפסק ולכן לפחות לכתחילה יש כאן בעיה?
ה.למה מי שבירך ברכה לבטלה והמשיך אחרי "ה' אלוקינו" לא יכול לומר "כרת עימנו ברית בחורב" וזה יחשב שתיקן את מה שאמר אחרי אלוקינו? שהרי במאמר באתר (https://din.org.il/2021/12/17/%D7%9B%D7%99%D7%A6%D7%93-%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%9A-%D7%A9%D7%9D-%D7%9B%D7%91%D7%95%D7%93-%D7%9E%D7%9C%D7%9B%D7%95%D7%AA%D7%95-%D7%9C%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%9D-%D7%95%D7%A2%D7%93-%D7%9E%D7%95%D7%A2/) נכתב שאם אמר עד אלוקינו יכול לומר "כרת עימנו ברית בחורב" ומועיל.
ו.1.האם בשניים מקרא ואחד תרגום פיסוק לא נכון מעכב? 2.האם מותר לקרוא שניים מקרא ואחד תרגום מויקיטקסט? ושאר תוכנות ואתרים? מצאתי פעם איזו שגיאה באונקלוס בויקיטקסט אבל היא הייתה טעות הקלדה די ברורה.
ז.אם אדם רוצה להמשיך לאכול אבל רוצה לברך ברכה אחרונה מסיבה כלשהיא, מותר לו לברך ואחרי חצי שעה לברך שוב ברכה ראשונה ולא נחשב ברכה שאינה צריכה? או שבגלל שהוא מתכנן את זה כך זה כן נחשב אינה צריכה?
ח.האם יש בעיה להניח ספרי קודש ליד מזגן / מאוורר והוא מעיף קצת את הדפים?
תודה רבה וסליחה על כמות השאלות
תשובה:
שלום וברכה
1. זו הכוונה… וככל שמתרגלים זה נעשה אוטומטי וקל.
2. מותר, אבל לא בחתימתן.
3. מותר לדבר במבואה, אם מישהו מתחיל לשוחח ניתן לומר לו בנעימות, בוא נצא החוצה. כמו כן מותר להשיב בקצרה ובחיוך נעים כדי שלא לבייש.
4. לכאורה לענין מאה ברכות לא מהווה הפסק אמירת ברוך הוא ברוך שמו.
5. אינני זוכר כרגע עצה זו, כנראה בגלל שפתח בברוך.
6. טעות בפיסוק לא מעכב וגם אם מחסיר מילה יוצא ידי חובה.
7. אם יש לו בכך צורך מוגדר אין זו ברכה שאינה צריכה.
8. אם זה לא בצורה מבוזה מותר. כמובן אם אפשר לסובבו לצד השני – עדיף.
שלום וברכה לכבוד הרב ותודה על התשובה.
לגבי 5, נכתב באתרכם בקישור שהבאתי "ולמעשה אף באופן שהמשיך לומר ברוך אתה ה' אלוקינו יכול לומר 'כרת עמנו ברית בחורב', וכיון שיש פסוק (דברים ה ב): 'ה' אֱלֹהֵינוּ כָּרַת עִמָּנוּ בְּרִית בְּחֹרֵב' נמצא שהזכיר פסוק שלם ולא הוציא שם שמים לבטלה."
נשאלת השאלה למה אי אפשר להשתמש בזה גם אם המשיך אחרי אלוקינו, שהרי לא אומר שם ה' אחרי "אלוקינו" ולכאו' יכול לומר כרת עימנו וכו' כתיקון למה שהמשיך אחרי אלוקינו?
תודה רבה
אין לזה קשר עם הזכרת שם ה', פשוט באופן שאמר מילים שהם לא חיל מהפסוק הוא לא תיקן כלום… גם אם באמת יגיד את הפסוק הזה וידבר באמצע זה הזכרת שם לבטלה.
השאר תגובה