לתרומות לחץ כאן

כשרות העופות

שאלה:

בעזרת השם שאלה שלנו היא כזאת יש פוסקים בעבר שאוסרים את השימוש בעוף פטם לאכילה האם יש לה עניין סומך הלכתי והאם אישה שנוהגת לא לאכול עוף עקב ששמעה בקו תוכן שיש בעיה בשימוש בעוף פטם, האם היא עושה מצווה?

תשובה:

אין כאן נושא של "סמך הלכתי", יש שעוררו חשש שלפיו יש הכלאות במשך השנים עם עופות טריפה. למעשה רוב ככל גדולי הפוסקים התירו את עופות הפטם בזמנינו, ולכן אינני רואה טעם להמנע מאכילת עוף שנשחט בכשרות מהודרת.

הצטרף לדיון

21 תגובות

  1. בס"ד

    שלום רב!

    ראשית החשש הוא לא של הכלאות עם עופות טריפה, אלא הכלאות עם עופות ללא מסורת ועם עופות טמאים.

    דבר שני והוא העיקר, בשנים האחרונות נעשה מחקר רציני ומקיף בעניין של עופות פטם, והממצאים שגילו במחקר בשנים האחרונות, כולל בשנה האחרונה, הגדילו מאד את הסבירות שאכן הוכלאו בעופות הנאכלים עופות אסורים. אפשר לומר שישנה אף ידיעה וודאית על כך. על כן לא ניתן להסתמך כיום על היתירים שניתנו בעבר לעופות כפי שכבוד הרב כתב.

    עדיין הדבר אינו מפורסם דיו ועדיין לא יצאו פסקי הלכה חדשים מהפוסקים לאחר גילוי הנתונים העדכניים. על כן לא ניתן לומר במצב הנוכחי שרוב גדולי הפוסקים התירו את אכילת העופות.

    מה שכן, ישנם רבנים ופוסקים רבים הסוברים שאין לאכול עופות פטם. בין הפוסקים שהורו שאין לאכול עופות, נמצאים גם מגדולי הפוסקים כיום, כגון הגאון רבי משה שאול קליין שליט"א, הגאון רבי מנחם מנדל לובין שליט"א, הגאון רבי שריאל רוזנברג שליט"א ועוד.

    לא הבאתי כאן בתגובה את כל פרטי המציאות הידועים כיום בעניין העופות מחמת אריכות הדברים, אך בקו תוכן שכנראה אליו התכוון השואל, ניתן לשמוע על התגליות והידיעות החדשות שיש כיום בעניין העופות, וכן ניתן לשמוע שם את דעותיהם של גדולי הפוסקים בעניין. מומלץ מאד להאזין לקו, וכן לקרוא קונטרסים חדשים שיצאו בעניין שאותם ניתן לקבל במייל שמוזכר שם בקו.

    מספרו של הקו הוא: 0733-57-57-48

    בברכה

  2. דבריך אינן מדוייקים כלל, הרב שריאל רוזנברג והרב לובין מזה שנים רבות מאוד אוכלים רק בארקל ואין לזה שום קשר עם שום ידיעה חדשה. כל מערכות הכשרות ששוחטים עופות בהנחיית גדולי ומאורי הדור הגרי"ש אלישיב הגר"ע יוסף ועוד רבים וטובים, ניתן לומר רוב ככל גדולי התורה ומורי ההוראה, לא שינוי דעתם בענין הזה ולא קיבלו שום עדות רצינית המעוררת ספק כזה שהזכרת.

  3. כדאי לעיין בנושא בחוברת פולמוס עופות הפטם שנמצא באוצר החכמה והעולה משם שיש רבנים שעוררו על הענין וכפי הידוע רבי ניסים קרליץ לא אכל את עופות הפטם וגם הגר"ש וואזנר שהתיר בדיעבד (והוסיף שאין להעמיד דברים כאלה על דיעבד וצריך לתקן) זה כי לא היה חשש על האם רק על האב אבל היום הוברר מעל לכל ספק שיש חשש גם על האם ולכן הרב קליין טוען שהוא משמש הפה של הרב וואזנר בענין הזה. כדאי מאד לקרוא את החוברת הנ"ל שהובא שם כלל המכתבים מכלל הרבנים בענין, מאד מחכים

  4. הנושא העיקרי כפי שהוסבר לי על ידי הגר"צ ובר, שלדעת הגרי"ש אלישיב לא ניכר בעופות שום שינוי שמגדיר באופן שונה את מהותם, ולכן הם עדיין בכלל העופות הכשרים.

  5. הרה"ג אלישיב זצ"ל נפטר לפני 13 שנה
    למעשה המצב השתנה מאז וא"א להתחשב אם דעת הרב אלישיב על המציאות שהיה אז
    וגם גם דעת הרב וואזנר צריכים להתחשב שיום גם מרכיבים את הנקבות ג"כ ולפי הרב שאול קליין ההיתר של רב וואזנר לא קיים היום

  6. אינני מתמצא במתרחש בפועל, אבל סברתו של הרב אלישיב בלי ספק קיימת גם היום, לטענתו, לא כל כך משנה מה היה ומה נעשה עד כמה שלא ניכר כל שינוי בתוצאה והתרנגולות הן אותן תרנגולות עם אותם מאפיינים, הדבר הזה נכון גם היום.

  7. כאחד שמכיר את הנושא, אציין שהעופות הנאכלים כיום, עופות פטם, רחוקים מלהיות דומים לתרנגולים שהיו נאכלים בעבר לפני שהתחילה תעשיית ההכלאות, גם מבחינת הצורה והמראה שלהם וגם מצד התכונות שלהם. בזמן הרב אלישיב זצ"ל ושאר הגדולים שדנו בזמנו על העניין, הרבה ממה שידוע היום לא היה ידוע אז, וזאת בנוסף למה שידוע שהעופות עברו שינויים גם בשנים יותר מאוחרות, ואי אפשר להקיש מדברים שנאמרו בעבר על המצב כיום. אציין בעז"ה את ההבדלים העיקריים:

    א. מבנה הגוף והצורה הכללית של העוף הנאכל כיום שונה מאד ממבנה הגוף והצורה של התרנגול הישן.

    ב. הכרבולת של העוף הנאכל היום קטנה ומגיעה עד בערך אמצע הראש, לא כמו בתרנגולות הישנות שהיא הייתה גדולה ונמשכת הרבה מעבר לראש.

    ג. הזנב של העופות היום קצר מאד, משא"כ בתרנגולות שהיו בעבר, היה להם זנב גדול ומרשים נמשך כלפי מעלה.

    ד. העופות כיום מטילים כמות ניכרת של ביצים בצורת כד כד או חד חד (ביצים שוות משני צידיהם ולא שצד אחד יותר מוארך וצד אחד יותר מעוגל). בגמ' חולין ס"ד מבואר שכך היא צורת הביצים של עופות טמאים, וכן פסק השו"ע יו"ד סי' פ"ו שאם רואים ביצה כזו "בידוע שהוא ביצת עוף טמא". הדבר ברור שהתרנגולים בעבר היו מטילים ביצים שניכר שיש להם צד אחד מעוגל וצד אחד מוארך, וכן מתבאר מתוך דברי הפוסקים.

    ה. העופות היום אוכלים לפעמים אחד את השני בעוד העוף הנאכל עדיין בחיים, ישנן הרבה שיטות שעוף שעושה זאת נקרא עוף דורס שהוא כמובן עוף טמא. לפני שהתחילו לעסוק בהכלאות, תופעה זו לא הייתה קיימת בתרנגולים שהיו נאכלים בזמנו.

    ו. בבדיקה שנעשתה בעופות של היום מצאו שהם חולקים את אצבעותיהם שניים לכאן ושניים לכאן כשהם עומדים על חבל דק או מוט דק. תנוחה כזו היא תנוחה של עופות טמאים, כמבואר בגמ' חולין ס"ה ע"א, ונפסק בשו"ע יו"ד סי' פ"ב, סעיף ב' וז"ל: "אם אינו יודע אם דורס אם לאו, אם כשמעמידים אותו על חוט חולק את רגליו שני אצבעותיו לכאן ושני אצבעותיו לכאן… בידוע שהוא דורס".

    כל זאת בנוסף לכך שהיום ידוע באופן וודאי ואין בכך כבר שום ספקות, שמהמרכיבים העיקריים שאיתם יצרו את העוף פטם, נמצאים עופות קרב אסייתיים, עופות ממשפחת המלאי. עופות אלו הם ללא ספק עופות ללא מסורת, וישנם סימנים שעל פיהם נראה שישנה סבירות גבוהה שהם עופות טמאים ממש. ישנו גם מידע שעופות אלו נמצאים לא רק בצד אביו של הפטם, אלא גם בצד אמו.

    יש הרבה מה להאריך בעניין ולפרט את הדברים, אך לא כאן זהו המקום, ניתן לשמוע עוד הרבה מידע בעניין במספר הקו שהוזכר כאן לעיל בתגובות, ובקונטרסים השונים שיצאו לאור, שאת הדרך להשיגם גם ניתן לשמוע באותו קו.

  8. בס"ד

    לכבוד יעקב נ"י
    אני מאוד מודה לכם על האימל שלכם
    אם מרכיבים העופות אם עופות שאין להם מסורת וגם עופות טמאים
    השאלה גדולה היא,על איזה בסיס הלכית הבעל מכשירי ממשיכים לשחוט
    ותן הכשר עליהם ומוכרים אותם !?

    בכבוד רב

    אברהם ישעיהו נייווירט

  9. שאלו את הגאון רבי משה שאול קליין שליט"א על מה סומכים גופי הכשרות שנותנים הכשר על סוג עוף כזה? הוא ענה שהוא לא יודע תשובה לכך. משיחות שאנשים עשו עם הכשרויות הבנתי שהעיקר אצל רוב הכשרויות הוא שהם מסתמכים על פסקים שניתנו לפני הרבה שנים ופחות מתמצאים בשינויים ובכל מה שידוע היום בעניין, או שפשוט נוצר מצב שכל אחד סומך על השני. הם מתעסקים בעיקר עם כל מה שקשור לענייני השחיטה, ופחות עם סוג העוף ששוחטים. בבד"ץ העדה החרדית ישנם חילוקי דעות בין הרבנים שם אם למרות שאין ולא הייתה מעולם השגחה קבועה במפעלי ייצור העופות, הביקור שכן שנעשה במפעלים הועיל לעניין או לא. בקו הנ"ל 073-3575748 בשלוחה 3/1 ניתן לשמוע עוד הרבה על העניין הזה של איך הכשרויות נותנות הכשר על סוג עוף כל כך בעייתי.

  10. ר' יעקב, אם אתה כל כך בקי בסוגיא תציג את חוות הדעת החולקת, לבוא ולומר על כל גופי הכשרות שהם פשוט לא בענין, זה לא רציני… מדובר באנשים המומחים ביותר בעניני כשרות המצויים היום תלמידי חכמים מובהקים מאוד… רבי משה שאול קליין אין לו מערכת כשרות והוא לא יודע. אבל בנושא כה רציני מי שלא מביא את שני הצדדים בצורה הוגנת בעיני לא נוהג נכון.
    אני אינני יודע בעצמי כיון שאין זה עיסוקי, אני כן יכול לחזור ולומר מה שכבר אמרתי, שהנושא ידוע לגופי הכשרות, שוחחתי על כך עם הגר"צ ובר, ומבחינתו לא נעשה שינוי מהותי.

  11. בס"ד
    לנוגע כשרת העופות בתגובה בעבר שכתב אחד בעילום שמו.
    הוא כתב "רבי משה שאול אין לו מערכת כשרות והוא לא יודע"
    זה באמת חוסר דרך ארץ להגיד שהוא לא יודע
    גם לפוסק הדור הרב וואזנר זצ"ל וכל הפוסקים בעבר ג"כ לא היה מערכת כשרות, והאם לפי דבריו גם הפוסקים הגדולים לא ידע מה שהם אומרים!?!?
    "אני כן יכול לחזור ולומר מה שכבר אמרתי, שהנושא ידוע לגופי הכשרות, שוחחתי על כך עם הגר"צ ובר, ומבחינתו לא נעשה שינוי מהותי"
    מה שהוא דבר אם ראש כשרות השחיטה אין נפקא מינה יוצא מזה ולא מודיע שום דבר
    לפי דברין כאילו סיימנו הנושא "ויאכלו ענוים וישבעו" (ממאכל אסורות !)
    "ומבחינתו לא נעשה שינוי מהותי"
    מה פירוש, האם הוא היחיד המחליט או יש עוד רבנים שמחליטים ?
    מי הם ומה שמם
    ועוד במציאות יש הרבה שינויים כגון של הביצים של עופות פטם וצורת העופות
    ועוד מתי בדקו העופות בבית בלולי העפות. ועוד האם נתנו גישה לרבנים לבדוק הענין

    למעשה סיכום הדברים
    הצד האוסרים כתבו דברים ברורים שכל אחד יכול לקרוא מעמדם
    מצד המתירים לא מצאנו ב"תשפ"ד ו"תשפ"ד שום דבר בכתב ממערכת הכשרות לסתור טענת האוסרים
    ולכן מה שלא נכתבו צד היתר בכתב כדי שהאנשים יבינו ,מותיר רושם של
    חוסר אמון וחשד

  12. אין כל זלזול בכך שאינו יודע אלו עופות שוחטים, הנושא אינו הלכתי בלבד אלא טכני ולזה כוונתי.
    מה שאמרתי הוא רק שעל גופי הכשרות לוודא שהם שוחטים עופות כשרים, ואת זה הם צריכים לברר כפי שהם מבררים על אופן השחיטה הנעשית, ואני באופן אישי סומך על הכשרויות המהודרות שהדבר הזה אכן נעשה.
    דברי האוסרים מיוסדים על עדויות של אנשים ספציפים, שלפחות אחד מהם אני יודע שפוטר קודם לכן מהמפעל בו עבד ומאז החל להפיץ שמועות אלו, וכיון שאין לי דר לברר את המציאות בעצמי אין לי אלא לסמוך על מערכת הכשרות כפי שאני סומך עליהם בשאר עניני הכשרות.

  13. הצד לאסור מבוסס על כך שבכל ספר מקצועי, מאמר מקצועי או כל מקור מקצועי אחר, כתוב שהעופות פטם מיוצרים מהעוף קורניש שהוא תערובת של עופות קרב גדולים מאסיה האסורים באכילה, על מחקר גנטי מתקדם שנעשה בעניין, על בדיקות חוזרות ונשנות של הביצים הנמצאות במדגרות, אותן ביצים שמהן בוקעים אפרוחי פטם, על עדויות וצילומים של העופות אוכלים את חבריהם מחיים, על שינוי מהותי בצורת העוף לעומת התרנגול הישן שאכלו כל הדורות במסורת, על מידע שמסרו כאלו שעובדים בפועל במפעלים ועוד.
    לגבי מה שנכתב שהנידון כאן דומה לשאר העניינים שסומכים על הכשרויות, ישנו חילוק גדול לענ"ד. ברוב העניינים הנוגעים לכשרות המאכלים, אין פוסקי הלכה גדולים שחולקים דעת הכשרויות וסוברים שהמאכל אסור באכילה, על כן אין סיבה שלא לסמוך על הכשרויות, אך בנידון דידן שישנם הרבה פוסקים ורבנים גדולים מאד שסוברים אחרת מהכשרויות, ואף טוענים שמדובר כאן על חשש גדול של איסור דאורייתא, וודאי שאי אפשר להתעלם מכך.

  14. כאחד שנכנס מדי פעם לשיעוריו של הגרמ"ש קליין בערש"ק, יכול אני להעיד שהרב לא שולף שום פסק מהשרוול אלא כל פסק מתבסס על סדרת שיעורים של למעלה משנה שאומר מדי ערש"ק בבית מדרשו ובו הוא פותח את הנושא החל מהסוגיא והראשונים בלמדנות מופלגה ועד לפרקטיקה של זמנינו והכל בנוכחותם של למעלה מ50 מוצי"ם שמאזינים ומתווכחים איתו ולבסוף גם מסכימים איתו , כך שלהגיד עליו הוא לא יודע זה לא טיעון רציני , אך למעשה רוב מנין ובנין של כלל ישראל לא קיבל זאת וממשיך לאכול עופות כמאז ומקדם ומסתמא אין הקב"ה מביא תקלה לידיהם של צדיקים במידי דאכילה(תוס' שבת י"ב:)

  15. מה שכתוב שאין שהקב"ה מביא תקלה לצדיקים במידי דאכילה, מצאנו כתוב שזה לא שייך בדורות האחרונים. ראה תוס' חולין דף ה ע"ב ד"ה צדיקים ותוס' שבת דף י"ב ע"ב ד"ה רבי נתן שכתבו בתירוצם שאף בדורות האמוראים זה כבר לא היה שייך, עיין במהרש"ל ומהר"ם שם. ה"זרע קדש" על מדרש רבה בראשית ס', י"א, מסביר שאין הדבר משום שיש ח"ו איזה פגם בצדיקים מצד עצמם, אלא שהירידה של אנשי הדור, היא מה שיכולה לגרום לצדיקים מכשול ח"ו.

    בעניין עצמו של עופות טמאים ידועה הגמרא במסכת חולין דף ס"ב ע"ב המספרת שהייתה תרנגולת בשם תרנגולתא דאגמא שהיו אוכלים אותה עד שראו אותה דורסת והבינו שהיא עוף טמא. הרא"ש בשו"ת הרא"ש כלל כ', אות כ', כותב שאף חכמי התלמוד היו אוכלין את העוף הזה לפני שנודע שהוא טמא. הם היו סבורין בתחילה שהוא טהור משום שראו אצלו סימני טהרה.

    כמובן שניתן להאמין וכך היא תקוותנו שהקב"ה שומר על הצדיקים וכלל ישראל שלא יינזקו, אך כשעולים חששות כה כבדים על העופות הנאכלים כיום, והרבה מידע על כך הגיע בשנים האחרונות, אין בדברים אלו בכדי לפטור מלבדוק ולחקור אחר העניין היטב היטב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל