שאלה:
האם יש איסור גזל הגוי כאשר גוי מתחייב לו באסמכתא? ולדוגמא מה שאסר הגרע״י ביביע אומר (ח״ז חו״מ סימן ו) להשתתף בהגרלות מפעל הפיס, השאלה האם מותר כאשר מדובר בגויים? ומה המקורות לכך?
תשובה:
שלום וברכה,
אין איסור לשחק משחקי הימורים עם גוי, ולמרות שגזל הגוי אסור, הימורים אינו גזל מדאורייתא אלא אבק גזל, ולא גזרו חכמים בגוי.
במה שהבאת מגרע"י שאסר להשתתף בהגרלות של מפעל הפיס. נכדו של הרב זצ"ל כתב שהגרע"י חזר בו והראה לי ששלושה מתלמידיו הביאו את הדברים בשמו של הגרע"י שחזר והתיר לקנות כרטיסי הגרלה.
בהצלחה.
מקורות:
שולחן ערוך סימן שע סעיף ג
"יש מי שאומר שהמשחק בקוביא עם העובד כוכבים אין בו משום גזל, אבל יש בו איסור עוסק בדברים בטלים, שאין ראוי לאדם שיעסוק כל ימיו אלא בדברי חכמה ויישובו של עולם. וחלקו עליו לומר שאינו פסול אלא אם כן אין לו אומנות אחרת".
וכתב הסמ"ע ס"ק ד
אף על גב דגזל גוי אסור, היינו גזל דאורייתא, ועוד, דהגוי לא מחשב זה לגזל אלא דעתו להקנותו למי שכנגדו בכה"ג, אלא שבישראל אסרוהו מטעם שכתבתי [בסק"ג].
אשמח לדעת מה הטעם שהגרע"י חזר בו מדבריו הראשונים והתיר?
אם הוציא את הכסף מידו אין בכך אבק גזל, ורק אם הכסף עדיין לא יצא מתחת ידו יש אבק גזל, כך מבואר בשו"ע סימן רז.
השאר תגובה