שאלה:
לגבי המנהג להתענות ביום ששי פרשת חוקת, מה הדין למי שמקבל שבת בהקדים, האם יוכל לאכול מיד אחרי התפילה? גם צריכים לדעת מהו הנוסח שאומרים בקבלת תענית?
תשובה:
שלום וברכה
לכתחילה ראוי לקבל על עצמו בשעת קבלת התענית שיתענה עד קבלת שבת בביהכ"נ, לומר כך בנוסח בפירוש. בדיעבד, אפילו אם לא קיבל על עצמו, כך ראוי לנהוג כדי שלא יכנס לשבת מעונה, לקדש אחרי התפילה. אלא אם כן מדובר בתענית חלום שאז יש לצום עד צאת הכוכבים. ראה בקצות השולחן (ח"ג סי' סט סעי' ה') שסיכם את הנושא:
"אין קובעים תענית יחיד שאין לו זמן קבוע בערב שבת שהרי אפשר לו להתענות אותו תענית ביום אחר אלא אם כן שיטעום טעם קודם קבלת שבת כדי שלא יכנס לשבת כשהוא מעונה. ואם הוא אסטניס שכשאוכל ביום אפילו מעט לא יאכל בלילה לתיאבון רשאי להתענות. אבל תענית שזמנו בערב שבת כגון המתענה בימי מיתת הצדיקים או בערב ראש חודש רשאי להשלים התענית עד צאת הכוכבים. ואם קיבל עליו התענית במנחה שלפניו חייב הוא להשלימו עד צאת הכוכבים ואם השלים תפלת ערבית של שבת מבעוד יום צריך לקדש ולאכול מיד ולכתחילה יפרש בשעת קבלת התענית במנחה שאינו מקבלו אלא עד לאחר יציאה מכיהכי"נ. אבל בתענית צבור צריך להשלים עד צאת הכוכבים אפילו התפלל ערבית של שבת מבעוד יום והוא הדין בתענית חלום".