שאלה:
שלום רב
רציתי בבקשה לדעת האם זה נכון שטבילת ידיים במעיין לא חייב שיהיו בו ארבעים סאה ?
תודה ויישר כח
תשובה:
באופן עקרוני זה נכון, אולם לגבי הסרת רוח רעה בבוקר נחלקו בכך הדעות.
מקורות:
שולחן ערוך אורח חיים הלכות נטילת ידים סימן קנט סעיף יד:
הטביל ידיו במי מעין, אפי' אין בו מ' סאה, עלתה לו טבילה כל שמתכסים ידיו בהם בבת אחת; ואם הטבילם במי מקוה, י"א שדינו כמעין וי"א שצריך מ' סאה, ונקטינן כדברי המיקל. (ויש להחמיר לכתחלה).
משנה ברורה סימן ד ס"ק כה
לק"ש ולתפלה – ויוכל לברך על נטילת ידים דאמרינן בכיור ורחצו ממנו ולא בתוכו הא בעלמא אפילו בתוכו אבל להעביר הרוח רעה בעי עירוי ג"פ דוקא ושכשוך בכלי אפילו ק' פעמים לא חשיב אלא אחד שמיד נטמאו המים והויין כמו שופכין ומשום הכי נסתפק אח"כ במימות מחולפים דאפשר דלאו דוקא עירוי בעינן להעביר רוח רעה ואפילו רחיצה סגי או דבעינן דוקא עירוי מכלי על ידיו. וכתב הפמ"ג דלפ"ז אם תחב ידו בנהר ג"פ או בשלג המונח על הארץ בשלשה מקומות מחולפים אפ"ה לא מהני רק לתפלה ויוכל לברך ענט"י אבל ספק אם מהני להעביר רוח רעה דאולי בעינן לזה עירוי מכלי והארה"ח ולבושי שרד פסקו דבנהר וכן בשלג ובמי מקוה מהני אף להעביר רוח רעה ואפילו אין בהם ארבעים סאה ועי"ש עוד בארה"ח:
שלום רב
המחלוקת היא כשאין ארבעים סאה או אפילו שיש ארבעים סאה יש מחלוקת אם מועיל או לא?
כשאין ארבעים סאה.
השאר תגובה