שאלה:
שלום וברכה,
אני צריכה סוללה חדשה לטלפון נייד. הייתי בחנות מסוימת, ביקשתי, אמרו לי כמה זה עולה ושאלו אותי אם להזמין לי. אמרתי שכן. והזמינו. בינתיים התברר לי שהמחיר שהם מבקשים הוא כמעט פי 4 מהמקובל בשוק.
האם אני חייבת לקנות?
יש לציין שעבר זמן בינתיים. אולי נגרם להם נזק ואולי לא-האם אני צריכה לשאול אותם על כך ולפצות אותם לפי תשובתם?
תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה,
את לא חייבת לקנות מהם את הסוללה ולא חייבת לפצות אותם על ההזמנה שבוטלה.
בהצלחה.
מקורות:
כתב השולחן ערוך סימן שלג סעיף ח: "אמר לאומן עשה לי דבר פלוני ואקחנו ממך, ועשאו האומן, ואחר כך אינו רוצה לקחתו, והוא דבר שאם לא יקחנו מיד, יפסיד, חייב". וראה בנתיבות ס"ק טו שבשכירות פועלים חייב לשלם על העבודה אבל אמר למוכר קנה ואני אקנה ממך אינו חייב לשלם על הקנייה אלא חייב לשלם אם יש הפסד.
ולפ"ז לקוח שמזמין מוצר מחנות, הכוונה בזה שמבקש שיקנה והוא יקנה ממנו, ויכול הקונה לחזור בו אלא שאם המוצר יתקלקל, חייב הלקוח לשלם על הנזק שגרם בגין ביטול ההזמנה. ולכן לקוח שהזמין בטריה מחנות, ולא מדובר במוצר ייחודי אלא בבטרייה שכיחה בשוק, לא שייך לומר שמזיק את הקונה כשלא קונה, שאם לא יקנה הוא אחר יקנה, והמוצר לא הולך לאיבוד.
בנוסף, אם אכן המוכר דורש תשלום יקר מאוד יותר מכל המחירים בשוק, הרי זה אונאה והקונה לא חייב לקנות ולהתאנות, וזכותו לבטל כדי שלא יתאנה.