שאלה:
שלום וברכה כבוד הרבנים שליט"א
יש לי שאלה לככבוד הרב
זוג התחתן לפני כארבעה שנים בשנת ה covid והרב המסדר אמר רק ברכת האירוסין , טבעת , וכתובה ולא אמר את השבע ברכות מכוון שלא היה מניין.
עד היום הזוג אין להם ילדים, ולכן הם רוצים לעשות "טקס" עם חופה עם כל המשפחה האם יש צד להתיר לרב המסדר לברך את השבע ברכות בלי ברכת האירוסין ובלי טבעת.
תודה מראש כבוד הרב שליט"א
ברגשי הכבוד
שלמה אטלן
ראיתי, דברי מרן השלחן ערוך סימן נה סעיף ג, אירס וכנס לחופה, ולא ברך ברכת חתנים, ה"ז נשואה גמורה, וחוזר ומברך אפילו אחר כמה ימים; וצריך לכתוב כתובה קודם כניסה לחופה, ואח"כ יהיה מותר באשתו.
ויל"ע בזה מה הגדר של כמה ימים. וכתב הפרישה (סימן סב) הטעם לא נזכר בברכה זו כלום מנישואין. ובספר טיב קידושין חילק מדין ברכת הנישואין שא"א לברך, שכאן בברכת הנישואין (בשונה מברכת האירוסין), כל זמן שהיא אצלו יכול לברך, וכעין שאמרו (ברכות לה, א) אסור ליהנות בלא ברכה, אם כן כל שעדיין היא אצלו צריך לברך כענין מי שאכל ולא בירך דפשיטא שאם רוצה לאכול עוד על כל פנים שצריך לברך על מה שירצה לאכול עוד, וכמו שאמרו (שם נא, א) מי שאכל שום וריחו נודף כו'. וכ"כ שאפשר לברך אפילו לאחר כמה שנים בקובץ דרכי הוראה (ט, עמוד טז) במאמר מהרב יוסף דוד וינגרטן.
מה כבודו חושב ע"ז תודה רבה
האם יש צד להתיר לברך 7 ברכות ?
תשובה:
שלום רב,
ראשית, לעצם העניין כידוע זה מחלוקת. לדעת הרשב"א בכל מקרה לא עושים חופה ללא ברכות ועשרה אפילו במקרה שאי אפשר להביא שם עשרה. הבית יוסף הסכים לדעת הרשב"א. ולדעת התרומות הדשן בדיעבד הברכות אינן מעכבות. ומה שאמרו כלה בלא ברכה אסורה הכוונה היא לעצם החופה. ראה בדרכי משה סי' סב ס"ק ז'. ושו"ע וחומ וב"ש שם סעי' ד'.
למעשה, קשה לומר שניתן עדיין לברך שבע ברכות אחרי שלכל היותר כתוב כמה ימים. ראיתי פעם באיזה מקום שיתכן שהכוונה היא עד שנה לא זוכר כעת היכן ראיתי זאת.
ובכל מקרה כדאי מאד שילכו יועמדו ליד חופה של זוג אחר שמתחתנים ויצאו ידי חובה בברכות שיברכו בחופה ההיא. ראה בנודע ביהודה סי' נו שדן בשאלה במקרה שברכו שבע ברכות בלי שהיה שם מנין. ולאחר שכתב שרב כזה אסור שיהיה לו עסק בטיב קידושין כתב שראוי להם שיעמדו בחופה עם זוג אחר שמברכים ויצאו ידי חובה שוב בברכות.
לכבוד הרב העונה, שלום וברכה
אכן יש שנקטו שלא לברך אחר ז' ימים או אחר י"ב חודש, אבל פוסקים רבים הצריכו לברך, ובפרט שכלה בלא ברכה אסורה לבעלה כנדה.
אך בדברי כמה מן האחרונים נקטו לברך אף אחר זמן רב, וכמ"ש בקונט' אות לטובה שבסוף ספר רוב דגן (ס"ס כב) שכל שלא בירך כלל בשעת חופה, חייב לברך אפילו לאחר זמן רב. וכך כתב הגאון רבי אברהם פלאג'י בספר ויען אברהם (אה"ע סימן טו), ואפילו אחר שבעה ימים ואפילו לאחר זמן רב.
ועוד ראיתי שביאר כן בדברי הרמב"ם, הגאון רבי יוסף ראזין זצ"ל בשו"ת צפנת פענח (אה"ע סימן סא) וז"ל, ולכך ס"ל להרמב"ם ז"ל דאף דברכת אירוסין לאחר איסורין אינו יכול לברך, אבל ברכת נישואין מברך לעולם כל זמן שהיא אשתו. והוא כמבואר לעיל במ"ש הריטב"א בשם הרמב"ם. ועוד ראה להלן מ"ש הרמב"ם בתשובה.
וכך כתב בשו"ת ישכיל עבדי (ח"ז אה"ע סימן יא מאות ז), וז"ל, נמצינו למדים דברכת חתנים היא בבחינת ברכת השבח, דלא הוזכר בה כלום מנישואין, ולכן אם לא בירכו אותה בזמן הכניסה לחופה, יכולים לברך אותה אפילו אחר כמה ימים. והנה מדלא נתן גבול עד אחר כמה ימים, משמע דאפילו אחרי עבור שבעת ימי החופה דכבר עברו ימי המשתה, דמשבח להקב"ה על מאורע השמחה שהיה לו בעבר, ובכל עת ובכל זמן יכול לברך אותה בעשרה כל שיש פנים חדשות. וראה שם שכתתב לכאו' להתיר לברך, אפילו שכבר בירכו כבר בנישואין שעשו במשרדי הרבנות, מפני שזה היה לפני סידור ימי השמחה שבה יקיים החתן מצות בעילת מצוה וכו', ואין כאן ברכה לבטלה ח"ו, ואתיא במכל שכן דההיא דמברך אחר כמה ימים דכבר עברו ימי השמחה, ובכל זאת מברך אותה אח"כ. ומכל שכן לפני ימי השמחה, ימים יבואו אחר כך לשמוח שמחה שלימה, דודאי יכול לברך, בבחינת עוברת לעשייתן בהווה ובעתיד. ע"כ (אך סוף דבר הורה שכל שעשו ברבנות חופה עם הברכות, לא יחזרו לברך).
וכן הוא בדברי הגאון הקדוש רבי מאיר ועקנין, רב העיר טבריה, בשו"ת ויאמר מאיר (סימן כד), שנשאל בכה"ג שלא ברכו את הברכות בחופה, וכתב, ואין לומר דאחר כמה ימים, דוקא ימים שבתוך החופה כדס"ד דמר דזיל בתר טעמא דכתב הב"ח שם וז"ל, ואף על פי דהיה ראוי לכתחילה לברך קודם כניסתם לחופה, מכל מקום בדיעבד שפיר דמי אף לאחר כמה ימים, דכל מצוה שיש לה משך זמן, שפיר הוי עובר לעשיתן, ממה שיבוא להבא, והכא נמי מצות נישואין היא כל הימים אשר הוא דבוק באשתו. ועוד, דברכת חתנים אינה ברכת המצות אלא ברכת השבח. וכתב הר"ן דכיון דאין ברכות הללו אלא ברכת תפילה ושבח, לא צריך לברך עליהן עובר לעשייתן, דאין זה אלא בברכת המצות, אלא לפי שחופה יחוד הוא ובעינן ראויה לביאה וכלה בלא ברכה אסורה לבעלה כנדה, עכ"ל, הרי דהדבר תלוי במשך זמן נישואיה, וכל זמן שהיא נשואה לו, אפילו אחר כמה שנים, עדיין מקרי עובר לעשייתן על זמן הבא. וסמך על מה שהביא בפתחי תשובה (סימן נה סק"א) דברי תשו' שב יעקב (סימן כד) על ראובן שקידש אשה ובא עליה בלא חופה ושבע ברכות, ויש לו גם בנים ממנה, כופין אותו בכל היכולת לפרוש אותו, עד שיעשה חופה ושבע ברכות וכו'. ואמנם יש לחלק ששם לא עשה גם חופה ובנד"ד כן עשה. אך ביותר מזה חידש, מתשובת הרמב"ם הנדפסת מקרוב (ס"ס ו) וז"ל, ומי שנשא ולא בירך, חוזר ומברך שבעה ברכות ואפילו לאחר זמן הרבה, ע"כ. ובדומה לזה בתשו' פאר הדור (סימן ט). הרי דלא אישתמיט שום אחד מהפוסקים דלימא שלא יברך אחרי זמן החופה, אפילו אחרי עובר ימים ושנים, וגם חיובא ואיסורא איכא אם לא יברך. עכת"ד.
ובקרית מלך (להגר"ח קנייבסקי) על הרמב"ם כתב דמשמעות דבריו הוא אפילו יותר משבעה ימים, וכן משמע במרדכי ריש פרק אע"פ (סימן קעח) בשם ר"ח. והיינו שאם נכנסה לחופה ולא נבעלה ופרסה נדה, תקנו הגאונים שלאחר שבעה נקיים וטבילה, מכניסים אותה שוב לחופה ומברכין ברכת חתנים. וכן דייק הגאון רבי גרשון אידלשטיין בספר הערות וביאורים (כתובות ז: אות קכז). רק שהצריך שם שיהיה עדיין בבית חתנים. ויל"ע.
וכ"כ שאפשר לברך אפילו לאחר כמה שנים בקובץ דרכי הוראה (ט, עמוד טז) במאמר מהרב יוסף דוד וינגרטן. וכ"כ הגאון רבי חנן קבלן שליט"א בקובץ יעלה הדס (גליון א סימן ד, עמוד לה) לברך אפילו אחר כמה שנים.
השאר תגובה