שאלה:
כתיבת צורת המנורה בלי השם אלקים בה' אלא בק'. בכתב סופר סת"ם. האם יהיה בה מעלה של הסגולה לקרוא מתוך הקלף הזה או שמירה בבית?
תשובה:
מן הסתם יהיה את הסגולה, האבל ראוי להמנע מסגולה זו…
מקורות:
זו שאלה גדולה, ונידונה רבות בפוסקים, בעיקר לגבי מה שכתב בסדר היום שראוי לכל אדם שיהיה לו פטום הקטורת על קלף, וכן הובא בכף החיים לר"ח פאלאג'י סי' יז וברוח חיים ועוד מספריו שהיא סגולה גדולה, והובאה גם בס' סגולות ישראל. והשאלה היא, שהרי בתחילה כותבים גם את הפסוק קח לך סמים, והלכה היא שאין כותבים את התורה והנביאים מגילות מגילות אלא רק חומשים שלמים, כמבואר ברמב"ם ס"ת פ"ז הל' יד, ושו"ע סי' רפג סעי' ב, ואם כן כיצד ניתן כך לעשות [אף שיש חולקים על הרמב"ם כמבואר בבית יוסף שם]. אמנם הש"ך שם ס"ק ג כתב שנהגו להקל בזה כדעת הרי"ף והמרדכי, כיון שהשכחה ירדה לעולם ועת לעשות לה' הפרו תורתך, כלומר בלי הכתיבה החלקית הזו ישכחו את התורה, וכ"כ שם הט"ז ס"ק א ובשם הב"ח, אבל זהו רק כדי ללמוד ולא לנוי או לסגולה. אמנם בפתחי תשובה שם ס"ק ב הביא שמהתשב"ץ נראה שהתיר לגמרי, אבל עדיין מה נעשה עם כל גדולי הפוסקים הנ"ל, לכן נראה שגם אם אין למחות ביד הנוהגים לעשות כך לסגולה הנ"ל שיסודה בהררי קודש, אבל סתם לכתוב אשת חיל לנוי, יש להמנע לגמרי, שלא להכנס בחשש איסור זה.
למנצח בצורת המנורה התלויה בבית הכנסת למה היא שונה מלמנצח בבית או בתוך נרתיק התפילין?
אינו שונה.
אין חילוק בין תורה לכתובים?
בנביאים מפורש בגמרא שאסור, וספר הפטרות התירו רק משום עת לעשות לה' ראה מגן אברהם תחילת סי' רפד.
השאר תגובה