לתרומות לחץ כאן

צינור מים בבית הכסא

שאלה:

לפי דעות הפוסקים שמחמירים בהכנסת אוכל ושתיה לבית הכסא.
לכאו' הכנסת אוכלים ומשקים מותרת רק עם שני כיסויים.
לפי זה, האם יש בעיה להעביר צינור מים (של מכשיר תמי 4 וכדו') דרך בית הכסא?
מדובר בכיסוי אחד (של הצינור), האם זה מספיק מחמת קביעות הצינור או לא?

תשובה:

אני דוקא מבין באופן פשוט שכיון שכל הנושא הוא נקיות בעלמא די בכיסוי אחד ואין לזה קשר עם חפצי קדושה שם יש צורך בשני כיסויים.

מקורות:

הארכתי בענין זה כאן.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מהפוסקים שדנו בזה משמע שהנידון הוא מחמת רוח רעה,
    ובזה דנו האם יש על עצים ואבנים וכו'.
    משמע שלמחמירים הוא מחמת הרוח רעה וכמו ידיים. (כף החיים ועוד, וכן משמע בציץ אליעזר שנקט לקולא)
    וברוח רעה לכאו' מהני רק בשני כיסויים.
    לכן הסתפקתי בכגון דא.

    יישר כח

  2. א. מסברא.
    שני כיסויים חשובים 'רשות' לעצמם. וכמבואר בסימן ר"מ.
    וכן הדין בפוסקים לעניין כניסה עם כתבי הקודש לבית הכסא.
    לכך בשאלת צינור יש לדון להיתר מחמת שנחשב רשות בפני עצמו ואינו בטל לחדר. (וכעין ארון קבוע וכדו')
    ב. ראיתי את המקורות, אכן לא מבואר סברת האוסרים, מחמת מה היא.
    אמנם בכף החיים שמדמה לנגיעה בידיים עם רוח רעה,
    וכן שו"ת ישכיל עבדי ועוד שמצריכים לכתחילה לשטוף ג' פעמים את המאכלים, משמע שהאיסור מחמת רוח רעה.

    אכן ברור שיש מקום להקל בשאלה זו, ובפרט שהרבה פוסקים נוקטים שאין כלל בעיה מעיקר הדין באוכלין שנכנסו לבית הכסא.
    בכל אופן השאלה נשאלה, מחמת שמדובר בהיתר לרבים (בית כנסת של אברכים ייר"ש), ובזה אנו רוצים להעמיד את חומרת הדין…
    ייש"כ

  3. 1. אינני מכיר הגדרה זו שכלי בתוך כלי הוא רשות לעצמו, אשמח למראה מקום.
    2. הם הסבירו שזה ענין של נקיות.
    נראה לי שזה תואם גם לחומרת הדין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל