שאלה:
לכבוד הרב שליט"א
יש לי שני שאלות שהייתי שמח לקבל עליהם תשובה
1) ידוע מה שכתוב בזוהר 'אסתכל באורייתא וברא עלמא' דהיינו שהעולם נברא לפי התורה ולא להיפך – ויש לי תמיהה הלא לכתחילה נולד אדם הראשון לבד אח"כ אמר כביכול 'לא טוב היות האדם לבדו אעשה לו עזר כנגדו' א"כ איך כל סדר נשים היה לפני בריאת העולם…
2) ביבמות מובא שאין אחוה אלא מצד האב ובב"ב מובא משפחת האב קרויה משפחה, משפחת האם לא קרויה משפחה – א"כ למה כל היחס של הילד הוא מצד האם – שאם האם יהודיה גם הבן יהודי ואם לאו הוא גוי – כלומר שאלתי למה לצד ענינים של 'אחוה' 'משפחה' הכל לפי האב – ו"המנה העיקרית" כלומר כל עצם היותו ומהותו מתיחס מצד האם
אשמח מאוד לקבל תשובה לשני תמיהותי אלה
תודה רבה מעומק הלב
תשובה:
שלום וברכה
שאלתך הראשונה בעצם נוגעת לכל הסוגיא של ידיעה ובחירה. באותה מידה יכולת לשאול, איך הכל רמוז בתורה הרי כל מציאות החיים שלנו משתלשלת מחטא אדם הראשון, ומחטא העגל ועוד אירועים כאלו שנתונים לבחירתו של אדם, אז איך הם רמוזים בתורה שנכתבה מראש? עסקנו בשאלתך זו בהרחבה כאן.
נכונים דבריך כי ביהדות הולכים אחר האמא בקביעת היהדות ואילו בשאר ענייני הייחוס הולכים אחר האבא, כגון, לייחס את האדם לפי השבט, כפי שרואים במקרא שאנשים ייחסו לאחר שבט אביהם. וכן כדי לקבוע האם הוא כהן לוי או ישראל.
הסיבה כך היא פשוטה. היחס נקבע לפי האב, זה נלמד מהפסוק “למשפחותם לבית אבותם” (ראה קידושין סט,א, וכן בב”ב קט,ב). ואילו היהדות נקבעת לפי האמא, אבל זה לא בגלל האמא, אלא בגלל שהדין הוא גוי הבא על בת ישראל “רחמנא אפקריה לזרעיה” כלומר, התורה הפקירה במקרה זה את ייחוסו, וממילא הוא מיוחס אחר אמו. לכן אם האמא לדוגמא היא בת לוי, יתכן שהוא ייחשב לבן לוי לגבי פדיון הבן.
תודה רבה על התשובה
לגבי התשובה השניה עוד לא הבנתי – שהלא אם להיפך שישראל בא על גויה אז הבן גוי – למה במקרה הזה הוא לא מתייחס אחר אביו – כלומר שיהיה הבן "ישראל"?
פי שכתבנו "רחמנא אםקריה לזרעיה", התורה הפקירה את זרעו, שנאמר כי יסיר את בנך מאחרי.
השאר תגובה