שאלה:
שלום הרב
איך יכול להיות שיש לנו מצוה דאורייתא לשום עלינו מלך ואילו בזמן שמואל הנביא לא היה ורק בגלל שירדו ממדרגתם וביקשו מלך אז ה' המליך את שאול?
תשובה:
הרמב"ם כבר עמד על שאלתך:
רמב"ם הלכות מלכים פרק א הלכה ב:
מינוי מלך קודם למלחמת עמלק, שנאמר אותי שלח ה' למשחך למלך עתה לך והכיתה את עמלק, והכרתת זרע עמלק קודמת לבנין הבית, שנאמר ויהי כי ישב המלך בביתו וה' הניח לו מסביב מכל אויביו ויאמר המלך אל נתן הנביא אנכי יושב בבית ארזים וגו', מאחר שהקמת מלך מצוה למה לא רצה הקדוש ברוך הוא כששאלו מלך משמואל, לפי ששאלו בתרעומת, ולא שאלו לקיים המצוה אלא מפני שקצו בשמואל הנביא, שנאמר כי לא אותך מאסו כי אותי מאסו וגו'.
וראה סנהדרין כ, ב:
"זקנים שבדור – כהוגן שאלו. שנאמר (שמ"א ח, ו): 'תנה לנו מלך לשפטנו', אבל עמי הארץ שבהם קלקלו. שנאמר (שם, פס' כ): 'והיינו גם אנחנו ככל הגוים'".
כלומר, מינוי מלך מצוה כאשר הרצון טוב נכון ורוחני, אבל כאשר הרצון הוא להיות ככל העמים ומשום שמאסו בהנהגת גדולי התורה, זהו חטא.
יישר כח לשואל הנכבד על העלאת הנושא. הזכיר לי מה שהתקשתי בו.
לדברי הרמב"ן ז"ל מצוות בניין בית הבחירה הינה רק לאחר הכרזת עמלק. דבר שלא קרה עם שאול המלך שכתוצאה מכך הוא איבד את מלכותו ואנחנו קבלנו את המן. מה עשה לי ימיני. מדוע לא יצאו לאחר מכן למלחמה נוספת? ומדוע אם כן בנה שלמה המלך את בית המקדש? וגם דוד השתדל בזה מאוד.
השאר תגובה