שאלה:
האם יש מי שאוסר לשמוע שעור תורה מאשה
תשובה:
שלום וברכה
יש שסברו שדין קול באשה ערוה הוא לאו דוקא בשירה אלא גם בהרצאה וכדומה, ורבים הקלו בזה, אמנם ככל שמדובר בשיעור חי ולא בהקלטה יש כאן גם איסור הסתכלות וכדומה ובזה ודאי שיש להמנע, זה גם חוסר צניעות בולט שאשה מדברת לפני גברים.
מקורות:
שו"ת משנה הלכות חלק ו סימן רכה
ועוד בו שלישיה דלכאורה מצינו מחלוקת הפוסקים בענין קול באשה ערוה המבואר בא"ח סי' ע"ה ובא"ע סי' כ"א ס"א י"א דדוקא קול זמרה ערוה וי"א אפילו קול דבור שלה ערוה ועיין קדושין ע' ע"א דאפילו בשאילת שלומה אסור ומיהו הרשב"א תי' דשאילת שלום גרע מסתם דבור דאיכא קירוב דעת יותר וכ"כ המאירי והמג"א א"ח הנ"ל סק"ו והיש"ש קדושין בשם הרא"ם והבאר שבע קונט' באמ"ח סי' ג' ס"ל דאפילו דבור אסור ובכל בו סי' מ"ה כתב דאין לאשה לקרות המגילה משום דקול באשה ערוה משמע לכאורה דקול דיבור נמי אסור ומיהו המהרש"א ובישועות יעקב א"ח סק"ד תמהו עליהם, ודברי הכל בו ישבתי במקום אחר דשאני קריאת המגילה דצריך ניגון הטעמים וכן מצאתי בשו"ת עצי חיים א"ח סי' ז' ולפ"ז בדידן נמי לא מבעיא לדעת היש"ש ודעימיה ודאי דאסור אלא אפילו לדידן ולפי דאנן קיי"ל דסתם דיבור ליכא משום קול באשה ערוה וראי' מהא דאל תרבה שיחה עם האשה משמע דדיבור קל מותר וכן מבואר בברוריה ששאל באיזה דרך ללוד אמרה ליה גלילאה וכו' אל תרבה שיחה כתיב ופריך מאי היל"ל ומשני היל"ל באיזה ללוד הרי דבאיזה ללוד הי' יכול לומר ולית בה משום קול באשה ודו"ק מ"מ בדידן אם תלמוד עמהם כל השנה לא ימלט בזמן מן הזמנים שתצטרך ללמוד עמהם מה שהוא בנגון כידוע וממילא יהי' בכלל קול באשה ערוה ג"כ ואם באמת ודאי יבא לכלל ואל תרבה שיחה ועוד ועוד הרבה איסורין אשר לפענ"ד ברור שהוא איסור גמור שתלמוד אשה לתלמידים גדולים מטעם כל הנ"ל כנלפענ"ד.
איך דבורה שפטה? בעיית היחוד היא אמנם פטרה ע"י שישבה תחת תומר. אבל למה אין בעיה עם הסתכלות? עם קול באשה? והאם בכלל אשה כשרה לדון?
אצלנו בשכונה ישנם נשים "נחמדות" שאומרות גוט שבת לכל העובר. מותר בכלל? מותר לענות להן?
הסתכלות ניתן לפטור וקול באשה אולי זה רק בשיעור שהיא נסה לשכנע בקולה וכו' ולא בשיחה בעלמא, יש הגדרה כזו בשבט הלוי.
אם אשה אומרת גוט שבת מותר לענות לה בלי ידידות ולא צריך לפתוח בשיחה מיותרת, אבל לענות אפשר.
השאר תגובה