שאלה:
שלום וברכה
בברית של בני השבת היה ויכוח האם צריך לחלק ברכת הגפן של הברית ושוב לקדש שנית אחר הברית או שעדיף לכוון לפטור גם בתורת קידוש : מה דעתכם בנושא ? מה הטענות מכל צד ? (לבסוף חילקנו )
תשובה:
ברמ"א סי' רעג סעי' ה ומגן אברהם שם מבואר שיוצאים ידי חובת קידוש בשתיית הכוס של המילה. הטעם לכך שלא חששו בזה לדין אין עושין מצוות חבילות חבילות, ביאר בשו"ת אור לציון פרק כ סעי' כז, שהואיל וברכת אשר קידש ידיד מבטן אינה חייבת להאמר על הכוס בדוקא והידור מצוה בעלמא הוא, לא נחשב כחבילות. בשונה משבע ברכות הנאמרות על הכוס בדוקא, ולכך הצריכו כוס אחרת לברכת המזון.
כמו כן, לדעת הרמב"ם פרק כט מהל' שבת איסור זה נאמר רק כששתי המצוות הן מדאורייתא, וכאן הקידוש אינו אלא מדרבנן. וראה מגדל עז שם שבשתי מצוות דרבנן ג"כ לא נאמר דין זה.
לגבי הבעיה של קידוש במקום סעודה יש שתי עצות: א. המברך שותה רביעית ויוצא בזה גם ידי קידוש במקום סעודה. שאר האורחים יעשו קידוש נוסף בחוץ, ב. הברית תערך באותו חדר בו הכיבוד.