שאלה:
האם מותר לחייל לסכן את חייו ולהיכנס לתוך איזור תחת אש ועם מטענים רבים על מנת לחלץ גופת ישראל מהשבי? (בהנחה שלאותה משימה שהוא נשלח אליה ודאי שיש שם רק גופות ולא אנשים חיים).
בהסתכלות הלכתית נטו, האם זה מותר? (כי הרי ודאי שחייל הוא חלק ממערכת שלמה ויש לו פקודות והוא חייב לבצע אותן ויש פה גם ערך מדינתי וחיזוק הרוח וכו'… אין לי ספק שיש פה עוד שיקולים גדולים ביותר… אך אני שואל בבחינת ההלכה נטו)
תשובה:
שלום וברכה
קשה לי להשיב על שאלה כבדת משקל זו, נטיית הלב שלי היא בכל מקרה שחובתו לבצע את המשימה המוטלת עליו, ולו רק מהסיבה שאם כל חייל יחליט לעצמו איזו משימה נצרכת ויש בה פיקוח נפש ואיזו לא, איש את רעהו חיים בלעו…
לעצם שאלתך, ולא ביחס לחייל אלא לשאלה העקרונית, זו אכן אחת הבעיות בפעילות הצבא שאינו מונהג על פי הכרעת תורה ובהתייעצות עם סנהדרין, שכן זו אכן שאלה מאוד מורכבת, מצד אחד, ברור ופשוט שלצורך הלחימה עם החמאס חיסולו וחיסול יכולותיו אנחנו צריכים לקחת ממנו את קלפי המיקוח, ולכן יש צורך של פיקוח נפש בכל חילוץ גופה. מאידך כפי שציינת, ללא חשבונות אלו מדובר בסיכון חיילים שלא לצורך הצלת חיי אדם. אך יש נקודה נוספת שיש לשים לב אליה, לא תמיד יש טעם וניתן לדון על כל פעולה בבודד, במלחמה מסכנים חיים שלא לפי הגדרים הרגילים של פיקוח נפש וכפי שכתב המנחת חינוך ועוד בכמה מקומות, גם לצורך כיבוש חבל ארץ מותר למלך לסכן חיילים.
שנשמע ונתבשר בשורות טובות ישועות ונחמות.
קודם כל תודה על ההשקעה.
דבר שני – ניתן גם לראות בתנך מאנשי יבש גלעד שהלכו לחלץ את גופתו של שאול ובניו (בסוף שמואל א) על אף סיכון חייהם כמעין ראיה (לא הלכתית) למה שיש לעשות מטעם "כבוד ישראל וקדושת האומה".
השאר תגובה