שאלה:
שלום וברכה
ראיתי שראוי לא להניח תפילין דרבינו תם אחרי תפילת מוסף הייתי רוצה לדעת מה טעם בזה?
תשובה:
לכתחילה כדאי להשתדל להניח תפילין של רבינו לפני מוסף, כדי להרויח דעת המקובלים שסברו שאין זה זמן תפילין כל היום ממוסף ואילך, אבל מי שלא הניח יכול להניח, ועדיף אחרי זמן מנחה, והטעם כאמור הוא על פי סוד.
מקורות:
בענין זה יש מחלוקת בין גדולי המקובלים: בשו"ת רמ"ע מפאנו סי' קח ובשערי תשובה סי' כה בשם החיד"א מחזיק ברכה שם ס"ק יג ועוד, ההקפדה היא רק בשעת תפילת מוסף עצמו, אבל לאחר התפילה אפשר להניח שוב תפילין. אולם הכף החיים שם ס"ק צו הביא מהרש"ש שאין להניח עד מנחה, כי הרשימו של מוסף נשאר עד זמן מנחה, וראה בכף החיים שאילו היה החיד"א רואהאת דברי הרש"ש היה חוזר בו. וכן דעת הבן איש חי ויקרא סעי' יח.ושיטה שלישית בפרי עץ חיים שער יט בשם רח"ו שכל היום אין להניח. כמובן כל זה הוא על פי סוד, על פי פשט אין בזה כל איסור. אלא שאלו המניחים תפילין דרבינו תם יקפידו להניח לפני מוסף אם אפשר, כדי להרויח את שיטת המקובלים, ואם לא הספיקו לא יפסידו בשביל זה מוסף בציבור.