לתרומות לחץ כאן

לקח שטח מעבר של חברו ומנע כניסה לבית חברו

שאלה:

אדם שפלש לחצר חברו ומשתמש בקרקע כ 10שנים למעבר ליחידות שבנה באופן לא חוקי , בלי המעבר שגזל מהשכן לא יכול יוכל להשכיר את היחידות כי אין לא גישה ,הרווח שהגזלן מרווח הוא כ 20,000 שח לחודש
במשך כל השנים בעל החצר ביקש מהגזלן לפנות את החצרו שהוא צריך את החצר שלו לתשמישו, וגם לבעל החצר יש יחידות והוא ניזוק שלא יכול להשכיר את היחידות שלו בסכום דומה של כ 20 אלף לחודש ובנוסף גם נימנע ממנו שימוש בחצרו האחורית בגלל שאת הגישה לקח הגזלן (ונותר מעבר צר שלא מאפשר שימוש רגיל )
יש לנו שני דברים 1 הגזלן מרווח ע"ח בעל החצר (הקרקע) האם יכול בעל הקרקע לתבוע תשלום של שותף בעסק או חלק מהעסק ,או רק דמי שימוש שנימנע ממנו שימוש בחצרו, שזה לא בבחינת זה נהנה וזה לא חסר אלא הגזל נהנה ,ונחסר מבעל החצר את חצרו שיכל להשתמש וליהינות מהחצר,
ובנוסף האם יכול בעל החצר לתבוע גם את נזקו ? היות ולבעל החצר יש יחידות להשכרה ,שהייתה לו אפשרות לקבל תשלום עבור השכרתם ועכשו כל עוד הגזלן לא מחזיר את החצר הוא בהפסד גדול שאנו יכל להשכירם , יצויין כי בעל החצר תובע את חצרו זה מס שנים אולם הגזלן היה אלים וסרב לפנות או להתדיין , הגזלן הלך לעולמו ובעל החצר ורוצה לחייב את היורשים שהיו מודעים לכל הגזילה על כל השנים אחורה

תשובה:

שלום וברכה,

יורשי הגזלן חייבים לשלם על השימוש במעבר בלבד, ולא ניתן לתבוע אותם על ההפסד שהגיע לבעל הקרקע, ולא על הרווחים שהרוויח אביהם מהשכרת ביתו.

בהצלחה.

מקורות:

לפי הלכה גזל או מזיק חייב לשלם רק את מה שהזיק וגזל ולא הפסדים צדדיים שנגרמו מהנזק. ולכן על המעבר שלקח מהחצר חייב לשלם על השימוש בו כדין קרקע שאינה נגזלת וחייב הגזלן לשלם עבור השטח שגזל כמבואר בשו"ע סימן שעא סעיף ב. אולם על מה שהרוויח מהשכרת הבית הפרטי בעקבות המעבר שגזל, לא חייב לשלם, כיון שהרווח הוא מביתו והנגזל לא נעשה שותף איתו בבית הפרטי של הגזלן. ומצאנו ברמ"א סימן רצב סעיף ז שנפקד שעיכב את מעות הפיקדון והתעסק והרוויח, אם התכוון להכניס את בעל המעות לשותף חולקים ברווחים, ואם התכוון לגזול ולהרוויח לעצמו, לא חייב לשלם רווחים. וכ"ש כאן שהרווח הוא מהבתים שהשכיר ולא מהמעבר שגזל שוודאי שבזה הרווח לגזלן בלבד.

לגבי ההפסד שהנגזל הפסיד שלא הצליח להשכיר את ביתו, זה רק מבטל כיסו, והרמ"א [שם] פסק שמבטל כיסו חייב, ולכן אם לקח מעות הפיקדון ומנע רווחים לבעל הפיקדון חייב לשלם, אולם הש"ך שם ס"ק טו חולק וסובר שמבטל כיסו פטור. וכאן שהביטול לא נעשה מהמעות שגזל אלא שמנע כניסה לבית, וזה גרמא של מבטל כיסו שבזה לכו"ע פטור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל