שאלה:
הלכה מפורסמת כי שומר חינם פטור במקרה של אבדה ועפ"י שאבדה קרובה לפשיעה.
השאלה שלי מה ההגדרה של אבדה? בויקיפדיה בערך שומר חינם מובא "הפוסקים דנים בסוגים נוספים של שכחה כגון שומר ששכח לנעול את הארגז בו הונח הפיקדון, או שומר שהניח לידו ברכבת את הפיקדון ושכח לקחתו כאשר ירד מן הרכבת או שומר חמץ ששכח למוכרו בערב פסח.[56] נפסק כי בכל המקרים הנזכרים וכן בכל שכחה שאיננה במעשה השמירה עצמו – השומר פטור.[57]"
לא מובן לי במיוחד המקרה ששומר שהניח לידו ברכבת את הפיקדון ושכח לקחתו כאשר ירד מן הרכבת. למה לא נחשב כפשיעה? האם בעצם התשובה היא שמי שמפקיד אצל שומר חינם צריך לקחת בחשבון כי "אסיא דמגן מגן שוי"
תשובה:
שלום וברכה,
ראה כאן שהרחבנו בדין שומר חינם ששכח והבאנו את השיטות בזה, ולכן אם שכח לנעול את הבית ונגנב הרי הוא פטור.
אולם נראה שזה דווקא בשומר חינם ששכח לנעול את אתיבה או שכח למכור את החמץ אבל שומר שהניח בתחנת רכבת – במקום ציבורי, ושכח לקחת משם, נראה שחייב לשלם, שכיון שהניח במקום שודאי ילך לאיבור ושכח לקחת הרי הוא מזיק בידיים, כמבואר בנתיבות סימן רצא ס"ק ד שאם הניח במקום שילך לאיבוד דינו כמזיק בידיים. ולמרות שבתחילה הניח על מנת לקחת אח"כ ששכח התברר שהזיק את החפץ וכמבואר בנתיבות שם ס"ק יד שאם הניח בקרקע ושכח היכן הניח התברר למפרע שהוא מזיק בידיים.
ולכן נראים הדברים שהבאת שומר חינם פטור על שכחה דווקא אם שכח לנעול את התיבה ולמכור חמץ, אבל אם שכח בתחנת רכבת – חייב.