שאלה:
הבת שלי בחרה שמלת כלה ובעלת העסק אמרה ששומרת לה את השמלה לחתונה וכשתיקח את השמלה היא תשלם עליה. כמובן זוהי השכרה ולא קנייה. לאחר כשבוע התקשרה הכלה להודיע שאינה רוצה את השמלה ושלא ישמרו לה אותה, כי מצאה שמלה במקום אחר יותר יפה.
לא שולם כלום על החשבון וגם לא חתמנו על שום מסמך מחייב וגם לא אמרו שביטול כרוך בתשלום כלשהוא.
כעת כשביטלנו את ההזמנה, בעלת הסלון כלות אמרה שאנחנו חייבים לשלם לה 500 שח
על פני לי נראה שאין כאן מקום לתשלום קנס, כי מקובל שקניין נחשב רק אם משלמים מקדמה, ככה כל הסלון כלות עושים או חותמים על מסמך מחייב, וגם אין כאן קניין כי זהו רק שכירות שעוד לא התקיימה כלל, וגם מי יאמר שהיא תפסיד בכלל? ועוד שלא ידענו שהיא מחייבת בקנס כלל ובטח לא בכזה סכום ולא הסכמנו להתחייב לכזה קנס.
אשמח לתשובת הרב.
תודה
תשובה:
שלום וברכה,
אם לא היה תשלום מקדמה, אין כאן קניין כסף. וכן קניין הגבהה אין כאן, כיון שלא הגביה על דעת לקחת לביתו אלא כדי למדוד. וכיון שאין כאן קניין אלא סיכום בעל פה, הכלה שחזרה בה לא חייבת לשלם על הביטול. וגם אם בעלת הסלון ביטלה לקוחות בגלל שהכלה הראשונה תפסה את השמלה, אינה חייבת לשלם, ואין תשלומים על כך שגרמה שהשמלה לא הושכרה לאחרים.
בהצלחה.
מקורות:
אם לא היה תשלום מקדמה אין חובת תשלומים. אלא שאם הכלה קבעה שהיא שוכרת את השמלה, חייבת לעמוד בדיבורה ואסור לחזור בה משום 'מחוסרי אמנה'. ואם נודע לה שיש שמלה אחרת יותר יפה או במחיר יותר זול, יש להקל כשיטות שאין איסור מחוסרי אמנה.
בעלת הסלון שטוענת שהפסידה לקוחות אחרות בגלל שתפסה את השמלה לכלה מסוימת, אין על זה חיוב תשלומים, ושונה משירות פועלים שאם גרם לפועל שיתבטל ממלאכה חייב לשלם, ראה בקצות ריש סימן שלג שביאר שבאדם יש חיובי שבת, אבל בכלים אין חיוב של שבת. והנתיבות שם ביאר שבשכירות פועלים יש תקנת השוק לחייב, ותקנה זו נאמרה דווקא בפועלים ולא במטלטלים.