שאלה:
מה הדין לגבי מאומצת לכהן
תשובה:
שלום רב,
אם האימוץ היה בארץ אז יש תיק אימוץ שם ניתן לראות מה הרקע של האימוץ. ואפילו אם מדובר באם חד הורית שילדה ללא נישואין ומסרה את הילדה לאימץ. ולא מופיע שום דבר על האב, נראה שיש להתיר לכהן משום שיש רוב כשרים בארץ ישראל. ואמנם ביוחסי כהונה צריך תרי רובי כמבואר בסוגיה בכתובות יד ו-טו,א אבל היום כמעט בכל מקום שיש רוב אחד יש גם תרי רובי, ראה מה שכתב בשמעתתא ש"ד פרק כ"ג: עוד כתב שם: " וכיון דלדעת הטור כל שאין דלתות מדינה נעולות ורוב העוברים דרך העיר כשרים הוי ליה תרי רובי, א"כ שתוקי נמי האידנא דמסתמא אין דלתות מדינה נעולות והוי ליה תרי רובי רוב העיר כשרים". כלומר, כבר לפני 200 שנה ויותר כמעט בכל מקום שיש רוב אחד יש גם תרי רובי. ובעצם זה מבואר שם בסוגיה שרק במקום שדלתות מדינה נעולות אין תרי רובי. וכך גם כתב בהפלאה בתשובתיו (שו"ת גבעת פנחס סי' ה').
ראה גם בחזו"א אבה"ע סי' ז' סק"ו: ולפי"ז לדידן שהאורחין מצויין תמיד בעיר וגם אורחין א"י מצוין איכא לעולם תרי רובי".
אמנם במקרה כזה אין לנו ידיעה היכן נולדה והיכן אמה התעברה, ולדעת הרמב"ם כל עוד שלא היה בקרונות אלא בעיר יש להחמיר לכתחילה לכהן (ראה טור ב"י ושו"ע סוף סי' ו') אבל להלכה אנו נוקטים כשיטת הטור ומתירים בתרי רובי גם כאשר התעברה בעיר משום שהמחלקות הזו היא במעלת יוחסין שזה דרבנן, ראה שם בחזו"א ועוד אחרונים שנקטו להלכה כשיטת הטור מטעם זה.
עוד סיבה להקל יש בנידון זה עפ"י שיטת הנודע ביהודה אבה"ע קמא סי' ז', שכל מה שאנו מצריכים תרי רובי זה רק כאשר עצם הנידון הוא על האם, ולכן מאחר שיש צורך בתרי רובי להכשיר את האם צריכים גם תרי רובי להכשרת הבת. אבל במקרה שלא דנים על האם כלל ואין ידוע מיהי, די ברוב אחד, ובכך יישב מדוע באסופית אנו לא מצריכים תרי רובי.
מסיבה זו כל עוד שמדובר באימוץ של ילדה שנולדה בארץ אפשר להתיר אותה לכהן, אא"כ יהיה בתיק האימוץ סיבות נוספות להסתפק.
אבל אם האימוץ הוא מחו"ל – כלומר, הילדה נולדה בחו"ל בפשטות היא אסורה לכהן, הן משום שבהחלט יכול להיות שהיא נולדה לאמא לא יהודיה שהם הרוב שם, או שהאב לא היה יהודי. לכן, אם היא נולדה בחו"ל כל עוד שלא נדע פרטים נוספים שיש בהם כדי לשנות את הפסיקה, היא אסורה לכהן, הן מעיקר הדין (צריך ראיה שנולדה לאם יהודיה) והן לכתחילה (במקרה שאביה אינו יהודי).