שאלה:
כיוון שיש ספק אם הבדלה במוצאי שבת מדאורייתא או מדרבנן- יוצא שאם לא הבדיל כלל ויש לו ספק אם יצא ידי חובת הבדלה על כוס היין, עליו להבדיל פעם נוספת על כוס היין?
תשובה:
לא מדוייק כלל. הבדלה, גם היא מחלוקת ראשונים אם היא מדאורייתא או מדרבנן. דעת הרמב"ם כי מצוות הבדלה היא מדאורייתא, כשם שמצווה לזכור את השבת בכניסתה, כך יש מצווה לזכור את השבת ביציאתה. אולם דעת עוד ראשונים כי הבדלה היא מדרבנן. וגם לדעת הרמב"ם אם הוא כבר הבדיל בתפילה – אמר אתה חוננתנו, ההבדלה על הכוס – על היין היא ודאי דרבנן. ראה משנה ברורה סי' תצו סק"א.
לגביך בכל מקרה אין מושג כזה של ספק הבדלה, כבר לקחתי אחריות מלאה על הנושא הזה ואני מקווה שאתה סומך עלי.
לפי זה אם אדם מסופק אם יצא ידי חובת הבדלה על היין- ולא הבדיל עדיין כלל בדיבור או בתפילה: בניגוד לקידוש- יש כאן ספק ספיקא: ספק מדאורייתא ספק מדרבנן וספק אם יצא ידי חובה ולכן לא חוזר על ההבדלה על היין ויצא ידי חובה בדיעבד כך שמותר במלאכה ואכילה ושתיה?
פשוט וברור שאכן מותר. ולך בכלל אין ספקות והכל על אחריותי המלאה.
השאר תגובה