שאלה:
1. אם קיבלתי חבילת בייגלה ואינני יודעת באיזה סופר נרכש
האם יש לחשוש שזהו חמץ שלא נמכר כראוי בפסח והינו חמץ שעבר עליו הפסח, או שאין מקום לחשש?
2. מה לגבי חנויות כגון סופר פארם, שרוב המוצרים שם אינם דברי מאכל אבל הם מוכרים גם חטיפים וכדו', האם מותר לקנות שם כעת מוצרים המכילים חמץ, אם אינני יודעת אם מכרו שם חמץ או לא מכרו?
הרי הם לא תולים אישור מכירת חמץ כמו במרכולים משום שרוב מוצריהם אינם מאכל, ואין לי דרך לברר זאת-
אז מותר לקנות שם או לא?
תשובה:
כיון שאנחנו לא יודעים היכן החמץ הזה היה בפסח, זה בעצם ספק אם נעשה מכירת חמץ וכו', ולהלכה בספק זה יש להקל כמו בכל ספק דרבנן.
הספק הזה אגב נכון כרגע בכל מכולת כי כבר מגיעים מוצרים אחרי פסח וכו' ואנחנו לא יודעים היכן היו ובאיזו בעלות, בימי החג.
יום מבורך.
מקורות:
בשו”ת חתם סופר סי’ קיד החמיר בספק חמץ שעבר עליו הפסח, אלא שמלבד זאת שחלקו עליו רבים, ראה בחק יעקב סי’ תמט, ובשו”ת בית שלמה או”ח סי’ סב, וכן ראה בשדי חמד מערכת חמץ ומצה (כרך ה’ עמוד א’ קה) ועוד אחרונים, מאחר שזה איסור דרבנן וממילא ספק באיסור דרבנן מותר, עוד ראוי לשים לב שגם החתם סופר עוסק באופן שודאי נמכר באופן כלשהו אלא שיש ספק אם חלה המכירה או אם זה היה חמץ בפסח. כלומר, יש מציאות ברורה, והספק בעצם היה כבר בפסח עצמו שעליו היו ודאי צריכים להחמיר כמו כל ספק דאורייתא, לכן כתב החת”ס שיש להחמיר בו לאחר הפסח. אבל בספק שאתה מציג כאן שהוא האם זה נמכר כדת וכדין או לא, זה ספק דרבנן רגיל ואין סיבה להחמיר בזה, אא"כ הסבירות הגבוהה היא שלא נמכר.