לתרומות לחץ כאן

הפלגה קצרה לא עוקרת ארוכה ואופן החישוב

שאלה:

היו 2 וסתות. לוקחים את הימים בין שניהם ואז לוקחים זמן מהוסת השנייה ושם פורשים. כי זה וסת הפלגה.
בינתיים עוד לפני שהגיע זמן הפרישה הגיע וסת. אז כבר התאריך הקודם לא אקטואלי? ולוקחים מהוסת ה-2 (כך הוא נקרא מקודם) ל-3. ומהשלישי סופרים ימים לוסת ההפלגה החדשה נכון?

תשובה:

שאלת בעצם שתי שאלות: האחת, האם וסת קצרה עוקרת ארוכה, והשניה ממתי סופרים.

העיקר להלכה שוסת קצרה לא עוקרת ארוכה, כלומר, עדייםן יש לנו לחשוש גם לארוכה אף שודאי אנחנו חוששים לקצרה שהיא העיקר.

לשאלתך ממתי סופרים? לשתי ההפלגות נספור מזמן הראייה האחרונה בלי להתייחס לזמן בו היתה אמורה לבוא עונה זו לולי אותה הפלגה קצרה. נניח ראתה ביום ל' ואחר כך ביום כ', סופרת מאותו יום כ' שתי הפלגות – כ' ול'.

מקורות:

על עצם דין זה שחוששים לדעות שהפלגה קצרה אינה עוקרת ארוכה ראה בית מאיר סי’ קפט סעי’ יג, שו”ע הרב קו”א סעי’ ד, וע”ע סד”ט ס”ק יט. לאחר שלוש פעמים וסת קצרה עוקרת ארוכה, ראה שבט הלוי ח"ה סי' קז [שאם לא כן  יש לדעת את החשבון לאחר כמה שנים כשבכל הזמן היו רק וסתות קצרות ומצדד כפי שביארנו שאם ג' פעמים היה לה וסת קצרה אין צריכה לחוש עוד לשיטת המחמירים בזה] . במצבי דחק כמו זוג מיד אחרי החתונה ואופנים אחרים הורה הגר"ש וואזנר להקל בזה, אבל באופן כללי המנהג להחמיר. בכל מקרה של שעת הדחק יש לשאול למורה הוראה.

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לא הבנתי.
    אם מגיע הוסת כבר לפני ההפלגה, אז למה לחשוש שעוד 4-5 ימים שוב יגיע הוסת?
    לכאורהחוששים לוסתות עד שהגיעו. דוגמא חוששים לעונה בינונית בוסת לא קבוע, אבל אם כבר הגיע לפני ה-30 סתם דוגמא קיצונית שהספיקו כבר להיטהר שוב אז למה לחשוש לבינונית. הרי כבר הגיע הוסת.

  2. אני חוזר שוב, לא חוששים לעוד עשרה ימים, אלא סופרים שוב שלושים מהראייה האחרונה בכ'. כלומר, ההפלגה הארוכה אינה מתבטלת במובן הזה שצריך שוב לחשוש לכזה מנין ימים, אבל לא חוששים לה לפי התאריך הקודם, אלא מהראייה האחרונה סופרים גם קצרה וגם ארוכה. מקווה שעכשיו ברור יותר.

  3. אשה ראתה בא' אייר, ואחר כך בא' סיון – יש לה הפלגה של שלושים יום. מתי היא צריכה לחשוש? נניח א' תמוז [לצורך הענין אני מתעלם מחודשים מלאים וחסרים]. דא עקא, שהיא ראתה שוב בכ' בסיון! למתי היא צריכה עכשיו לחשוש? א' תמוז כמובן מתבטל, כי הוא לא רלוונטי, זה עוד עשרה ימים, אין לה הפלגה של עשרה ימים… אבל האם היא חוששת רק לי' בתמוז כפי הפלגתה האחרונה שהיא עשרים יום, או גם לכ' בתמוז שזה ל' יום מראייתה האחרונה? גם לכ' תמוז, כי הפלגה קצרה לא עוקרת ארוכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל