לתרומות לחץ כאן

כיסוי ראש

שאלה:

האם מותר בזמנינו ללבוש פאה נוכרית?

תשובה:

אינני רוצה להכנס להכרעה בזה בנושא שכבר דנו בו גדולי הפוסקים ויש בזה הכרעות שונות, רק אעשה סדר בנושאים הנדונים:

כאשר אנחנו מדברים על הנושא של פאה נכרית, אחת הבעיות הגדולות בשיח, הוא שאנשים מערבבים את סוגי החששות, או טעמי האוסרים, וכך נוצר מצב שמועתקות רשימות של פוסקים לכאן ולכאן בלי סדר ובלי אפשרות לקיים דיון הלכתי על הנושא. כך שלמנות כאן את השיטות השונות אינני רואה ענין, אם אני מבין נכון זו גם לא שאלתך, אלא אנסה לסדר את הנושאים ואת הגישה הנכונה ביחס אליהם.

הנושאים שנדונו בפוסקים לאיסור הם כדלהלן:

1. עוברת על דת יהודית.

2. מראית העין, שנראית כמי שאין ראשה מכוסה.

3. שיער עבודה זרה.

4. צניעות.

כל אחד מהנושאים הללו יש לו גדרים הלכתיים שונים! העשויים להוביל למסקנות שונות, ולכן חשוב ככל שמצטטים פוסק כזה או אחר, לעיין היטב בנימוקיו ורק כך לבחון את המקרה שלפנינו האם הוא תואם את הנושא המדובר.

ומכאן לבירור ההלכה בתמצית:

1. בנושא של דת יהודית בשונה מדת משה [למשל, אשה שאינה מכסה ראשה זה איסור גמור של דת משה, אשה שמכסה ראשה באופן שאינו מקובל בין נשות היראים זה נושא של דת יהודית] הכל תלוי במנהג הנשים יראות שמים. וכאן באמת יכול להווצר מצב שנראה כביכול תמוה כאשר מתבוננים בזה בשטחיות, יכול להיות לבוש מסויים שפוסקים קדמונים יכתבו שהוא נוגד לדת יהודית ויש איסור גמור מדרבנן ללובשו, והיום זה יהיה היתר גמור כי כך המנהג, או פוסקים אחרים יכתבו שהוא מותר וזו לא תהיה מחלוקת. למשל, בביאור הלכה כותב שאשה שאינה שמה רדיד על ראשה היא עוברת על דת יהודית, כלומר, אשה שהולכת במטפחת צנועה ומלאה רק לא שמה על המטפחת עוד רדיד ארוך, היא עוברת על דת יהודית. אין איש שיאמר שכך הוא גם היום, ומדוע? כי השתנה המנהג.

מכאן הקביעה המקובלת אצל פוסקי הלכה רבים, שכיון שהיום מקובל ללכת בפאה נכרית גם בקרב נשים יראות שמים, זה לא נוגד את דת יהודית. כבר נדון איזו פאה בדיוק, זה עוד לא הנושא כאן! זה קשור לנושא מס' 4. אבל כל ציטוט של פוסק קדמון שאומר שהפאה נוגדת דת יהודית, יודה היום שאין בכך איסור זה.

2. פוסקים רבים כתבו לאסור פאה נכרית משום מראית העין, הלכה זו ודאי אינה שייכת היום, הואיל וזה מקובל וניכר וניתן לזהות בנקל מה היא פאה נכרית, או עכ"פ לתלות שהיא הולכת עם פאה. וכמו שכתב מרן רבי עובדיה יוסף זצ"ל לגבי גילוח במכונת גילוח שבזמנינו אין בזה מראית העין מטעם זה.

3. הנושא של עבודה זרה הוא נושא רחב, יש שמחמת כן מחפשים פאות עם הכשר הבא לוודא שהשיער אינו מהודו, ויש שסמכו על כך שלפי הבירור כל אין כוונת האנשים בטירופטי לעבודה זרה אלא להסרת זוהמה, זה נושא רחב, ומטופל אצל כל אחד לפי הוראת רבו.

4. בנוגע לצניעות, חשוב דבר ראשון למקד את הדיון! לענין זה אין הבדל בין פאה לכל בגד אחר! כלומר בכל בגד שאשה לובשת חייבת להיות לנגד עיניה השאלה האם הבגד הזה צנוע או שהוא מושך את העין וכדומה.

קשה לתת בנושא זה גדרים ברורים, הגדר העיקרי המרכזי הוא שמה שעדין וסולידי ומכסה היטב את הגוף באופן שאינו מבליט איברים וכדומה הוא צנוע. כך גם פאה, מה שמקובל אצל נשות האברכים, הן פאות עדינות לא ארוכות מידי ולא מתולתלות מאוד ומבריקות וכו', אלא עדינות.

זה שהפאה יפה, ואולי יותר יפה משיער, זה לא רלוונטי לנושא! מותר ללבוש בגד יפה ובלבד שהוא צנוע ועדין.

חשוב לדעת, שהחיוב של כיסוי ראש הוא חד משמעי לא כדי לכער את האשה! אלא עצם ההסתרה והכיסוי של הגוף משמש את מטרת הצניעות וכך גם בכיסוי ראש. עכשיו, עם איזו פאה הולכים? שוב, אין בזה כללים חד משמעיים זה מסור ללב, ותוכל לראות שאכן יש נשים עם פאות יותר עדינות ויש פחות, אבל יש איזו שהיא מקובלות שידועה לנשים שהיא מותרת ונחשבת עדינה.

האמירה שלך שאשה לובשת פאה כדי למשוך את העין נובעת מחוסר היכרות מוחלט עם ציבור הנשים החרדיות, הן ממש לא שם, אשה רוצה להראות יפה, זה טבעי, זה צורך נפשי נשי מקובל נכון ובריא, רק צריך לנתב אותו נכון לפי גבולות ההלכה.

הגמרא במסכת מועד קטן דנה לגבי איפור בחול המועד אם יש בזה עשיית מלאכה, והגמרא אומרת שזה צרכי הגוף ומותר, שואלת הגמרא אפילו אשה מבוגרת? עונה הגמרא כן! גם אשה על פתח קברה, נוסח הגמרא… זקוקה כחלק מצרכי גופה ממש להתאפר. זה בסדר רק צריך לעשות זאת נכון על פי הלכה. זה לא נעשה למשוך עין. אתה פשוט מסתכל על זה במשקפיים לא נכונות.

ברכה והצלחה

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שלום וברכה!
    יישר כח על התשובה המפורטת.
    רציתי רק להאיר על סעיף 2 שהדבר לא כל כך פשוט.
    יצא לי לעבוד בבית ספר בו עבדה מורה מסויימת שהיתה ניראית לי בעלת יראת שמים ושתוכל אולי להתאים לשידוך לחבר. כשהתחלתי לעשות בירור דרך מורה אחרת התברר לי שהיא כבר נשואה וחובשת פאה נכרית…
    האם אכן יצאנו מצד מראית העין בזה?

  2. אולי זה כך בגלל שאתה חלק מציבור שלא נדרשים לפאות, בדרך כלל זה ניכר [למעט פאות לייס שאכן אינני ממליץ עליהן…] ובכל מקרה אין חשש מראית העין כאשר האופציה הזו ידועה ואין סיבה שיחשדוה באיסור. כלומר, אם היית יודע שהיא נשואה לא היית חוש שהיא גלויית ראש אלא היית מבין שכנראה זו פאה.

  3. גם האוסרים פאה (לאורך כל הדורות) ברובם המוחלט לא אסרו מטעם שנראית רווקה.

    והאוסר הכי גדול ובולט בדורנו, הגר"ע יוסף, בספרו יבי"א חלק ד' סימן ג' הביא טעם זה ודחה אותו מכל וכל (ואסר מטעמים אחרים).

    ולמעשה אין שום מקור להנחה הזו, שאשה נשואה צריכה להודיע באופן מסויים שהיא נשואה, ויש ראיה לזה מאברהם – אמרי נא אחותי את… אם היה ניכר שהיא נשואה, היו כולם יודעים ולא היתה מועילה אמירה זו.

    כי בזמנם כל הנשים כיסו את הראש, וכן בגמ' משמע שכיסוי הראש כולל רווקות ונשואות, וכן משמע ברמב"ם ושו"ע, ועקב המנהג נדחקו בפשט הדברים והעמידו "פנויה" באלמנה וגרושה (אבל ראה גר"א וב"ח שם).

    כך שבוודאי אין מטרת כיסוי הראש להבדיל בין נשואה לרווקה, ואם חושבים שהיא רווקה, מה בכך? יציעו לה שידוך, ותאמר שהיא נשואה…

    וכי איך הבדילו בין רווקה לנשואה בתימן ובעוד ארצות, שגם הרווקות נהגו לכסות ראשן עד ימינו אנו?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל