שאלה:
יש התנגדות בהלכה או במסורת לגבר שיש לו פוני בשיער? ומדוע מנהג בחורים לא לגדל זקן?
תשובה:
שלום וברכה
אין חובה לספר את השיער קצוץ לגמרי, שיער מגודל מידי כתב המשנה ברורה בסימן כז ס"ק טו שהוא דרך שחץ וגאווה ויש בו חשש חציצה בתפילין, אבל תספורת מכובדת של בני תורה, שיהיה נעים לעין ונותן הרגשה נעימה לאדם, זה בסדר גמור.
הסיבה לגילוח הזקן, שורשה בעצם במצב שהיה קיים בליטא, כאשר לא היו מספיק ישיבות מסודרות, מצב הפרנסה לא איפשר לשלוח כל ילד לישיבה באופן סדיר ומעטים הלכו, כבודם של בני התורה לא היה כל כך בשיא, מכיון שלא היה מקובל שנשים עובדות מחוץ לבית, הפרנסה היתה על ידי הגבר, ובן תורה יכול היה להתפרנס רק אם היתה לו משרה רבנית באיזו קהילה, ולכן בנות לא כל כך רצו להנשא לבני ישיבה וכו' וכו'.אז, כחלק מהרצון לכבד את בני התורה, להאדיר את שמם וכו', ההוראה היתה אדרבה, להתלבש בצורה מכובדת [הכובע והחליפה הקצרה הנהוגים שהיום שמבטאים חרדיות, היו אז שיא האופנה האירופית…] גילוח, תספורת נאה, עניבות וכו' וכו', הלימוד נעשה בצורה יותר מסודרת, החלו להתגבש פנימיות ובתי אוכל בישיבות, בשונה מבעבר שבחורים היו אוכלים "ימי" אצל אנשים בסביבה מה שהיה כרוך בקושי נפשי ופיזי ועוד. מכאן בא הגילוח, ונשאר, אף שהיום ב"ה הלימוד בישיבות הוא ממש הסטנדרט והדרך הטבעית של כל בית. וככל שהגילוח נעשה בכשרות במכונה כשרה או במשחה אין בכך פגם, ואם זה נוח ונעים לבחורים אין סיבה להמנע מכך, שוב במכונה עם הכשר טוב.
שבת שלום ומבורך.
הפוני הוא גם כן מאותה סיבה שהתגלחו?
כן. אם תראה תמונות של חלק מגדולי התורה של הדור האחרון כיצד נראו בנערותם, תראה שמדובר בתסרוקות שהיום בחור ישיבה היה בוש ללכת כך, אז היה צורך לעודד זאת מאוד….
היום אין שום סיבה להשאיר פוני ולגלח זקן.
הרחוב דומה וזה קרקע לרעות רבות.
מי שיודה על האמת -זה די קריטי ממש כמו לבוש.
במיוחד בגיל הנעורים .
כמי שהיה חילוני זלזלתי באלו שדמו לי חיצונית וטענו למלוכה.
באמת ,למרות השוני, הרבה יותר הערכתי מי ששונה מהרגלי החילונים והניראות היא הראשונה והעקרית שפוגשים ברחוב.
זה קידוש ה' או חלילה להפך
יש שני צדדים למטבע, חשוב מאוד בגיל הנעורים להראות טוב, זה חשוב לנפש ועושה טוב לנפש, לכן כל אחד יעשה בזה כהוראות רבו וכל לבבות דורש ה'.
זה טוב לנפש? איפה זה כתוב? אמונה טובה לנפש:
יש מלא דברים טובים לנפש שלא מותרים בישיבות אף על פי שאין שום בעיה הלכתית איתם: כגון ספורט או פעילות אחרת לצורך "נייחא למוחין".
ירא שמים ישמע למה שאמר החזון איש בעניין הגילוח.
אדם צריך להרגיש בסדר עם עצמו, זה חשוב וככל שאין איסור בדבר ראו בכך גדולי הדורות מעלה.
לפני 40 שנה בערך נתקיימה פגישה בין האדמו״ר הזקן מגור, רבי אברהם מרדכי אלטר זצ״ל, לבין אחד מגדולי בעלי המוסר, המשגיח המפורסם של ישיבת מיר, רבי ירוחם זצ״ל. האדמו״ר מגור הצביע על שלשה דברים שאינם מוצאים חן בעיניו, מתוך התנהגותם הכללית של בחורי ישיבות ליטא, שמתלבשים קצרות לפי האופנה הכללית, שמספרים את זקנם, שמתחתנים בגיל קשיש. החזון איש הגיב על כך, שאין כל תשובה ממשית על שלשת ההשגות הנ״ל, וכל התירוצים והאמתלאות שמשיבים עליהם אינם אלא ישוב דוחק ואין להם על מה שיסמוכו ". (הרב שלמה כהן, דגלינו שנת תשט"ו, מובא בפאר הדור כרך א' עמוד ר"נ) .
השאר תגובה