לתרומות לחץ כאן

פסיעות אחרי סיום תפילת שמונה עשרה לפני המתפלל

שאלה:

האם ההקפדה לא לפסוע אחורה אחרי תפילת שמונה עשרה בעת שעומד שם אדם שעדיין לא סיים את תפילתו הלכה למעשה או מנהג טוב? למה כיום רבים לא מקפידים בזה?

תשובה:

בודאי זו הלכה למעשה ולא רק מנהג טוב, הלכה מפורשת בשו"ע… ואני חושב שכל בן תורה מקפיד על כך, עד כמה שאני רואה.

מקורות:

שולחן ערוך אורח חיים הלכות תפילה סימן קב סעיף ה

"אם השלים תפלתו והיה אדם אחר מתפלל אחריו, אסור לפסוע ג' פסיעות עד שיגמור מי שאחריו את תפלתו, שאם יעשה זה הרי הוא כעובר כנגד המתפלל; וצריך לדקדק בזה, אפי' אם האחרון התחיל להתפלל אחריו, מאחר שכבר התחיל". 

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. יש מקילים לפסוע כאשר המתפלל לא עומד בדיוק מאחוריו אלה בצידי אחוריו, בתוך 4 אמות. ואיני יודע מהו המקור להקל.
    עינינו הרואות שבשטיבלאך צפוף קשה מאוד להקפיד על הלכה זו.

  2. אינני יודע מה כתוב שם, יש שהקלו כאשר זה שמאחור אינו מכוון בתפילה, ויש מחיצה עשרה טפחים ביניהם, כיון שיש שני טעמים לאיסור הפסיעה, משום שחוצץ בינו לשכינה שזה שייך גם כשאינו מתפלל בכוונה, אבל לזה מספיק מחיצה עשרה טפחים, ומשום שמבלבל כוונתו שלא לא מספיקה מחיצה כזו אבל אם אינו מתפלל בכוונה אין בכך בעיה..

  3. השאלה מה נקרא "שעת הדחק"?
    אי אפשר שאדם יחליט שבגלל שזה שמאחוריו מאריך מעט יותר זה שעת הדחק כי רוצה לשבת.
    כמובן שאם מישהו מאריך מאוד ומונע מהמתפלל שסיים לפניו לפסוע זה לא יפה ולא מכבד ויוצא שכרו בהפסדו, אבל כאשר מאריך מעט יותר, גם בשטיבלך צפוף, צריך להמתין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל