שאלה:
שלום רב,
שאלה נוספת בבקשה.
בשבת בבוקר אמא שלי עושה קידוש לעצמה לפני שמגיעים הגברים מבית הכנסת.
היא מעבירה את היין לכוס אחרת ושותה מהכוס השנייה, ומשאירה את יתרת היין בכוס הקידוש במקרר.
בכל שבת גיסי מגיע מבית הכנסת ושופך את היין שבכוס בטענה שהוא פסול לקידוש, למרות שלא שתו מהכוס עצמה.
לא מצאתי לכך כל סימוכין בכתובים. ואף ראיתי שניתן להחזיר לבקבוק יין שכן שתו ממנו ולקדש ממנו.
אם אכן אסור לקדש עליו אשמח לקבל סימוכין לעניין.
תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה
ככל שהיא מעבירה את היין ששותה לכוס אחרת היין שנותר אינו פגום. כמו כן כדבריך, יין פגום אפשר לתקן, מוזגים עוד יין לכוס [יותר ממה שבכוס] ואז מערים הכל לבקבוק.
מקורות:
על אופן תיקון הפגימה כנ"ל שמועיל לכו"ע, ראה שו"ע סי' קפב סעי' ה ובמשנה ברורה ושער הציון שם. על האופן בו יין נפגם ראה שו"ע ומשנה ברורהשם סעי' ג.