שאלה:
שלופ הרב שאךה
האם יש אפשרות לדלג על תהליך של ברירת אורז כלוקחים אורז מלא של סוגת שנמצא בחנות שהיא מאווררת ובדרך כלל נקי מה שיוצא
או אם אפשר הסבר איך בוררים כי לוקח לי כמו עשר דקות עד רבע 20 דקו. לברור באמת מוציא את החשק לבשל את זה וגם זה לא בריא לעיניים להסתכל על משטח ובפירורים כל כך הרבה זמן
וגם מקשה להבין איך בוררים אורז שבקייטרינג כשר בית יוסף כשעושים כמויות כאלה
תשובה:
שלום וברכה
ראשית, מי שאינו רוצה לברור [כך אצלנו בבית] משלם כמה שקלים נוספים וקונה באריזת ואקום של חברת כי טוב שזה בחזקת נקי ולא צריך ברירה.
עצם הברירה הרבה יותר קצרה ממה שאתה מתאר, שופכים מעט על צלחת לבנה ומסתכלים בין הגרגירים אם משהו הולך שם, תולעי אורז לבנים כמו אורז [בעיון מעמיק יש להם נקודה שחורה בראש, אבל גם לאורז יש נקודה דומה..]! אין כלום, מעבירים לכלי אחר, כך בשתים שלוש דקות בוררים שני כוסות אורז ומבשלים. פגם בגרגיר אינו סימן לנגיעות. לפני הברירה כדאי לנער את האורז במסננת בעלת חורים קצת יותר קטנים מהאורז, אם ישנם חרקים קטנים באורז נוכל לראות אותם כעת בנפרד על גבי המשטח התחתון. במידה ונופלים חרקים קטנים על המשטח, ישנו קושי גדול לברור האורז מהחרקים ומומלץ שלא להשתמש בו.
תודה הרב
אם אני שופך את האורז על משטח האם חייב שיהיה רווח בין הגרגירים או שצריך לראות בחפיף כשזה נראה טוב אפילו אם קצת יש גרגרים אחד על השני שאין שחור בינהם
לוקח לי לכוס לפחות 10 דקות אני לא יודע כל כך ממה צריך להזהר
בעיקרון לא נראה לי מוכרים בכל מקום את הסוג הזה מחוץ לאיזורים חרדיים
לא מחפשים שחור מחפשים לבן! לא חייב שאף אחד לא יעמוד אחד על השני, אבל תסתכל טוב, זה דקות ספורות.
באושר עד יש משהו דומה גם של חברות אחרות כמו מיה, כנ"ל ביש חסד (או יש בשכונה ושאר הסניפים של יש).
ויש אותם גם לא באזורים חרדיים דווקא.
שאלה:
אם יהודי קנה שקית אורז/קיטניות של חברת כי-טוב,
אבל לא בישל את כולה בפעם 1.
ואת השארית שלא בישל,
העביר לקופסא נקיה,
והכניס את הקופסא למקפיא,
האם זה עדיין פטור מחובת ברירה?
ולעומת זאת,
אם השאיר את הקופסא
בארון מחוץ למקפיא,
אז זה כבר חייב ברירה?
תודה.
לא צריך מקפיא גם מקרר יספיק לתקופה מוגבלת. אכן כן לא צריך בדיקה. אבל אם זה נשאר פתוח בארון מעבר לימים בודדים, יש לבדוק.
1] אם יהודי קנה אורז/קיטניות
באריזת ואקום של חברה כגון חברת כי-טוב.
ואז מסר את האריזה הזאת,
לטחינת כל תכולתה,
במטבח בהכשר כגון בדצ העדה החרדית.
וחלילה לפני הטחינה כן היה חרק שלם,
אז לאחר הטחינה,
הוא כבר לא בריה שלמה,
ולכן הוא כן בטל בשישים,
או שהוא בטל רק באלף?
2] ולכתחילה, אם היה חשד שקיים חרק שלם,
אז היה אסור לו לתת את תכולת האריזה לטחינה,
שהרי אין לבטל איסור לכתחילה,
אלא הטחינה מותרת רק למען הידור כשרות,
ו/או למען העדפה מתכונית/בישולית?
תודה.
אם עכשיו הוא לא שלם למה שלא יבטל בשישים?
באופן שזה רק ספק מותר לטחון.
השאר תגובה