שאלה:
האם מותר לעבוד בעריכת וכתיבת ספר קודש בחולו של מועד בעד תשלום, כשהעבודה נעשית ע"י מחשב??
תשובה:
הנושא הבעייתי כאן בעיקר הוא קבלת השכר.
גם עבודה שמותרת בחול המועד [נניח שכתיבה במחשב אינה אסיור, ובעיקר כתיבת דברי תורה].
האיסור ליטול שכר נאמר דוקא במקרה שמותר לעשות את המלאכה הזו. ומקורו בסוגיא במו"ק יב, א בהני אבונגרי. וכתב המרדכי שם: ושמעינן מהכא דאסור לאדם להשכיר את עצמו אף למלאכה המותרת, דקבלת שכר הוי עובדא דחול. וכ"כ הרא"ש (סי' ט), והו"ד בב"י (ריש סי' תקמב).
לשון השו"ע ריש ס' תקמב: אפילו מלאכות המותרות אינם מותרות לעשותן אלא לעצמו או לאחרים בחנם; אבל בשכר, אסור. ומיהו אם אינו נותן לו שכר קצוב, אלא שאוכל עמו בשכרו, מותר. הגה: ודבר האבד מותר לעשות אפילו בשכר קצוב (כל בו).
לכן, אם ניתן לקבל שכר בהבלעה [אפשרי בתשלום לפי חומר ולא כל כך בתשלום לפי שעות], אזי יש להקל, אבל אם זה לא אפשרי אינני יודע צד היתר בדבר אף שראיתי שיש מקילים בכך.
מועדים לשמחה.