שאלה:
שלום וברכה,
אם השם "שולח" את אויבנו כאשר עם ישראל אינו בדרך הנכונה כדי להחזיר אותנו למוטב, מדוע הם נענשים על כך?
הרי זה לא מאת השם הכל?
תשובה:
שאלתך שאלת חכם, ויש עליה גמרא מפורשת במסכת גיטין באגדות החורבן.
תלמוד בבלי מסכת גיטין דף נו עמוד א:
"שדר עלוייהו לנירון קיסר. כי קאתי, שדא גירא למזרח אתא נפל בירושלים, למערב – אתא נפל בירושלים, לארבע רוחות השמים – אתא נפל בירושלים. א"ל לינוקא: פסוק לי פסוקיך, אמר ליה: ונתתי את נקמתי באדום ביד עמי ישראל וגו', אמר: קודשא בריך הוא בעי לחרובי ביתיה, ובעי לכפורי ידיה בההוא גברא! ערק ואזל ואיגייר, ונפק מיניה רבי מאיר".
כלומר, הקב"ה נותן סימן משמים באופן הכי מובהק לנירון קיסר שילחם בירושלים וינצח, כי נגזרה גזרה, וכשנירון קיסר שואל מה יהיה בדינו נאמר לו מפורשות שיענש על כך, והסיבה, הקב"ה רוצה להחריב את הבית, אבל מי ביקש ממך להיות השליח להרע?! נירון קיסר הבין את זה היטב, והוא למד מכאן, שהניצחון כאן בעולם הזה אינו אומר שמעשיך טובים, ואם רצונך שיהיו מעשיך טובים עליך לדבוק בתורה עצמה, ולכן הוא ברח מעיר מלוכתו, התגייר וזכה שמצאצאיו נולד רבי מאיר התנא הקדוש.
שלום רב
תודה על התשובה, אשמח אם תוכל להקביל את הסיפור למציאות של היום? עדיין מתקשה להבין למה השם מעניש את אויבי ישראל אם הוא מכוון לכך שהם יפגעו בנו.
תודה
כבוד הרב, פסוק מפורש! וְקֶצֶף גָּדוֹל אֲנִי קֹצֵף עַל הַגּוֹיִם הַשַּׁאֲנַנִּים אֲשֶׁר אֲנִי קָצַפְתִּי מְּעָט וְהֵמָּה עָזְרוּ לְרָעָה זכריה א טו
פשוט מאוד, הקב"ה גוזר חלילה גזרה רעה, אבל לאנשים יש בחירה אם להיות השליח להרע, ומי שבוחר בכך יבוא על עונשו על בחירתו. כל צרה הבאה על ישראל היא בגזרת שמים, אבל כל גוי או יהודי הבוחר בכך עושה זאת מדעתו ומרצונו, יש בחירה חופשית לאדם.
השאר תגובה