שאלה:
לכת"ר שלום וברכה ,
1-בשבוע שעבר אמי שתחיה רצתה לתת לי מתנה – סכום של 400 ש"ח , היא הוציאה מהארנק ורצתה למסור לי הכסף – אני שהייתי בנהיגה אמרתי אמא תודה לא צריך – היא מצידה ממש התעקשה לתת אז עניתי שלא עכשיו אקח אחר כך בהזדמנות .
חלף שבוע ואבי מורי התקשר ואמר למה לא לקחת הכסף ?
מחכה לך 500 ש"ח בא וקח בבקשה …
אמרתי לאבי שאבוא ואקח .
האם יש כאן חשש ריבית בזה שסכום שהיה 400 ש"ח ובגלל זמן שחלף עלה ל500 ש"ח?
לא מצד הלוואה שהרי אין כאן הלוואה כי אם מתנה – אלא מצד חוב ?
שהרי שאמרתי לאמי שאקח הכסף אח"כ זה כבר בגדר כסף שההורים התחייבו כלפי ואז שעבר הזמן הם נותנים יותר ב100 ש"ח ?
2- ת"ח שאני שכרתי אותו בתשלום שיאמר קדיש על נפטרים -אני מעוניין לשלם לו לקראת סוף התקופה בעזרת השם .
אני בלי נדר נוהג לתת לו במתנה לפני פסח כמה בקבוקי יין כמתנה – אני נוהג כך בלי נדר כבר כמה שנים .
אני מניח שאין בזה בעיה שאתן לו מתנה למרות שיש לי חוב כלפיו בגין הקדישים , האם דייקתי בדברי ?
תודה וכל הברכות
תשובה:
שלום וברכה,
1. האמירה של ההורים שרצו לתת לך מתנה לא מחיל חוב מצידם, וכיון שלא זכית בכסף הם לא חייבים לתת לך את המתנה, ולכן אין איסור ריבית כאשר הם מוסיפים על המתנה אחר זמן.
2. התשלום לאברך אמור להגיע בסוף התקופה, ואין איחור בתשלום, וממילא אין איסור ריבית אם אתה מוסיף על השכר או שמצרף מתנה. רק כאשר יש איחור בתלום יש מקום לאיסור ריבית.
בהצלחה.
תודה לכב' הרב ,
לגבי השאלה הראשונה בעניין המתנה מההורים -האם העובדה שאמי הניחה את הכסף ברכבי – (זה היה תוך כדי נסיעה )זה עדיין נחשב שלא זכיתי בכסף ?
אני שואל מצד זה שהרכב הוא רשותי , האם אין כאן רשות שקונה ואני זוכה בכסף ? ואז נחשב שזה כן סוג של חוב ?
תודה וכל טוב
אם לא רצית את הכסף ומחלת עליו אין הרכב קונה לך את הכסף.
שלום לכבוד הרב
מתנצל שאני שואל לאחר הזמן שעבר אך בקשתי לדעת שעשיתי כהלכה בעניין השאלה הראשונה
ההורים נתנו לי בסופו של דבר 500 ש"ח במתנה – ומאחר וכן רציתי לקבל המתנה מהם –
אז החזרתי להם 100 ש"ח ( שזו לכאורה התוספת ממה שאמי נתנה בתחילה והניחה ברכב 400 ש"ח )
רק מבקש לוודא שב400 ש"ח אין בעיה של חשש ריבית ואני יכול להשתמש בכסף ?
תודה וכל טוב
ב400 ש"ח אין כל חשש, וגם ב100 הנותרים שהחזרת אין חשש ריבית. ואשריך שאתה זהיר במצוות!
השאר תגובה