לתרומות לחץ כאן

אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין

שאלה:

שלום הרב,
האם הנ"ל נאמר גם על דברים כגון חשבון השקעות שעדיף לא לבדוק רווח/הפסד סתם בלי צורך מיוחד, או שהכוונה למשהו אחר?
תודה מראש ויישר כח!

תשובה:

שלום וברכה

לכאורה ביחס לאדם עצמו, כשאינו מספר את רווחיו לזולתו שאז יש נושא של עין הרע, החשש הוא בעיקר מצד שצריך נס גלוי כדי להוסיף לו עוד רווח, אבל בדבר שמטבעו עשוי להרויח עוד, כמו מניות, אין חשש כזה.

הגמרא אומרת: אמר רבי יצחק: אין הברכה מצויה אלא בדבר הסמוי מן העין, שנאמר: 'יצו ה' אתך את הברכה באסמיך'. תנא דבי רבי ישמעאל: אין הברכה מצויה אלא בדבר שאין העין שולטת בו, שנאמר: 'יצו ה' אתך את הברכה באסמיך'. תנו רבנן: ההולך למוד את גורנו, אומר: יהי רצון מלפניך ה' א-לוהינו שתשלח ברכה במעשה ידינו. התחיל למוד, אומר: ברוך השולח ברכה בכרי הזה. מדד ואח"כ בירך – הרי זה תפילת שוא, לפי שאין הברכה מצויה לא בדבר השקול ולא בדבר המדוד ולא בדבר המנוי, אלא בדבר הסמוי מן העין". (בבא מציעא מב ע"א).

ומבאר העיון יעקב שם וכן הוא בישמח משה ]' תולדות, שאחרי שאדם כבר מדד את גורנו, כדי להוסיף לו עוד תבואה צריך נס גלוי ממש, והקב"ה לא עושה ניסים גלויים, ולכן לא ימדוד, אבל כאן גם אם יראה מה הרויח עדיין הוא יכול להרויח עוד למחר.

שתזכה לחיים של עושר וכבוד מתוך אהבת תורה ויראת שמים!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל