שאלה:
האם מותר לגננת להתחפש בתחפושות שונות צבעוניות, פאות למיניהן. באופן שלגן הילדים מגיעים גם אבות הילדים?
תשובה:
יש לתהחפש אחרי השעה הרגילה שההורים באים, ולהסיר אותה לפני שההורים באים לקחת.
אם במקרה בא מישהו באמצע לא קרה שום דבר.
ברכה והצלחה בעבודת הקודש.
תודה. יישר כח.
דרך אגב, האם ההוראה הנ"ל תקפה גם ללבישת פיג'מה בגן?
זה כבר יכול להיות לא צנוע.
לענ"ד, כאשר נהוג להתחפש, עצם התחפושת היא לא דבר חריג, וביום כזה שכולם מתחפשים, הגננת לא תמשוך תשומת לב מיוחדת עם התחפושת הצבעונית שלה.
אם סתם ביום בהיר באמצע השנה היא תתחפש, אכן יש להניח שזה ימשוך תשומת לב.
עוד נקודה שצריך לתת עליה את הדעת, הרבה פעמים תחפושת ואיפור מוגזם מכער ולא מייפה.
לא מסכים איתך.
והנושא של נוי וכיעור אינו רלוונטי, התשומת לב ומשיכת העין זה הנושא, וברור לי שכאשר אב תמים מגיע לגן ומוצא גננת מחופשת זה גורם לו לתשומת לב.
בהחלט אני מסכים עם הרב.
מה זה שייך לשינוי הזמן. יצה"ר עובד ועובד בכל זמן ועת. ובזמן כזה אולי הוא עובד יותר קשה כי "לכאורה" הכל מותר.
אני מבין שכבוד הרב וכבוד המגיב אוסרים על הנשים להתחפש בפורים, כי יצר הרע עובד תמיד.
אני חושב שאשה לא אמורה להסתובב ברחובות מחופשת גם בפורים. נכון.
פשוט!
כל מה שהרמ"א היקל הוא רק על נזק מתוך שמחה.
לא התירו פריצות ח"ו בפורים.
אחרת, הוי מצוה הבאה בעבירה ואין זו שמחה של מצוה.
במחילה מכבודו, היכן מצינו בפוסקים איסור לאשה להתחפש בפורים?
כל מה שדובר בפוסקים הוא איסור על אשה להתחפש לגבר, משום לא ילבש, אבל סתם תחפושת מאן דכר שמיה?
ר' זיגמן ידידי, מותר לה להתחפש בבית, ברחוב אשה הולכת בעדינות ובצניעות. אני מכיר אותך כאחד שבקי מאוד בהל' צניעות, תמהני שאתה מסתפק בדבר.
איתן נוי,
אתה יוצא מנקודת הנחה שתחפושת זו פריצות, קודם כל עליך להוכיח נקודה זו.
פריצות היא משיכת תשומת לב יתירה, וכאשר יש תחפושות רבות ברחוב, אין משיכת תשומת לב יתירה לאשה מסויימת (אע"פ שלא כולן מתחפשות).
לכב' הרב המשיב,
האם אנו מדברים כאן על משהו חדש שלא היה בדורות הקודמים?
וכי נשים לא יצאו החוצה מביתן ביום פורים?
אם יש איסור לאשה להתחפש, על מה מדברים הפוסקים בנוגע לתחפושת לגבר? הרי כל תחפושת אסורה!
ועוד יותר, מה שכתב בשו”ת מהר”י מינץ בדבר מה שנהגו במקומו שאיש לובש בגדי אשה ואישה לובשת בגדי איש בפורים, שכמה גדולים וחסידים ראו מנהג זה בפורים ולא מיחו בדבר, תחפושת מאן דכר שמיה?
אני מקווה שכבודו לא משתמש בתירוץ האוטומטי "זה היה בבית ובחצר". כי ברור ופשוט שכאשר מדברים על מנהג, זהו מנהג ידוע שכולם רואים.
אני חושב שכל תחפושת מושכת תשומת לב ולכך היא מיועדת, עכ"פ נראה לי שכולם הבינו את כולם. יישר כח
בעיני הדברים פשוטים.
בעיני פשוט שאם אף פוסק שקדמונו לא אסר זאת, לפחות מימי מהר"י מינץ ועד היום (500 שנה ויותר), צריך לתת על זה את הדעת לפני שמחדשים איסור.
כבודו צודק שתחפושת בולטת – כאשר המתחפשת היא האשה היחידה ברחוב שעושה זאת.
יישר כח על הדברים.
השאר תגובה