שאלה:
שלום וברכה כבוד הרב!
בשבת סיפר לי מישהו שהוא עושה כושר בשביל שיראה יותר בוגר (הוא נראה מדי צעיר לבני גילו)
וכן הוא מגלח שערות בגופו בשביל שיגדל לו יותר לקבל מראה יותר בוגר ולהרגיש יותר בטוח עם עצמו
אני חששתי לאיסור לא ילבש במיוחד בגילוח שער שזה לא מחמת המציק זעה וכדו' אלא כדי להראות יותר טוב ובוודאי גם לשיטתו הוא הודה לי שיש גם עניין של נוי גברי…
אך הוא טען שזה לא גרע מלקחת הרמוני גדילה…
לאחר שדנו עם הדברים החלטנו שכדאי לשאול שאלת רב מה נכון כאן לעשות?
יש"כ גדול!
תשובה:
שלום וברכה
אם הוא יעשה זאת על ידי מכונת תספורת, ולא על ידי תער, יש להקל, רק יש להמנע בשיער בית השחי ובית הערווה [יש אמנם לדון בזה במקרה שלו, אבל כיון שזה לא נדרש לכאורה לפי מה שאתה מתאר, כדאי להמנע].
באופן כללי מותר לכל אדם לגלח שערות הידיים והרגליים על ידי מספרים כעין תער. וכפי שמבואר ברבינו יונה באגרת התשובה סימן ל"ו וכן פסק השו"ע יו"ד סימן קפ"ב סעיף א', אבל על ידי תער אסור משום איסור לא ילבש גבר שמלת אשה. אמנם במקום צער התירו לגלח אפילו בתער. וכפי שמבואר במרדכי [שבת פ"ד סימן שכ"ז] שכתב שבני אדם שיש להם הרבה שער בידיים וכדומה ומתביישים בכך, מותר להם לגלח בתער, משום שאין לך צער יותר מבושה, וכ"כ היש"ש ביבמות [פי"ב סימן י"ז].
ובעניין שערות של בית השחי ובית הערווה אסור לכל אדם לגלחם אפילו במספרים כעין תער או משחה, משום איסור לא ילבש גבר שמלת אשה. וכפי שמבואר בשו"ע [שם] אמנם במקום צער מותר וכפי שכתב הב"י בשם הרשב"א שבמקום צער ובמקום רפואה, מותר לגלח, ועיין בשו"ע בסעיף ד' ובסעיף ב', שמבואר שם שבמקום צער ולצורך רפואה מותר לגלח.
לקצר בלי לגלח עד הסוף תמיד מותר.
נ.ב. גילוח על ידי לייזר, אפילו בשערות הידיים והרגליים שהאיסור הוא רק על ידי תער, מסתבר שיש לאסור ג"כ ע"י ניתוח לייזר, מפני שזהו דרך הנשים ושורש האיסור הוא משום לא ילבש שאסור לעשות תיקונים לגוף כתיקוני הנשים. ועיין בשו"ת חלקת יעקב יו"ד סי' פ"ז.
תודה על התשובה
רק שכחתי להדגיש שהוא רוצה לגזור בשביל שזה יגדל
יותר ולא בשביל שזה יהיה פחות וגם בבית השחי
האם זה שונה
זה הובן היטב, עדיין נראה שלא יעשה שם בתער.
הוויכוח לא היה כלל על תער אלא קיצור במספרים או במכונת גילוח כשירה…
אז עדיין לא הבנו מה מותר ומה לא?
תודה רבה!
שניהם מותר.
השאר תגובה