שאלה:
שלום כבוד הרב.
ברוך השם, אני עובד באיזו מעבדה של מוצרי מזון כשרים (בוטרגה, פירות יבשים…).
אני מתחיל את העבודה בבוקר, ולפני ללכת לעבודה אני מתפלל.
אם יש לי הרגשות או כאבים (בגלל הבעיות הבריאותיות שיש לי), אני מתפלל בבית.
אבל יש מקרים שקמתי מאוחר מסיבות בריאותיות, ואז היה לי לבחור בין להתפלל שחרית ולהניח תפילין הביתה ולהגיע למקום העבודה עם איחור לבין ללכת ולהגיע למקום העבודה בזמן ולהתפלל מנחה פעמיים ולהניח תפילין לפני שקיעת החמה, בידיעה שהייתי עלול להפסיד גם את תפילת מנחה והנחת תפילין…
ולכן, העדפתי להתפלל שחרית ולהניח תפילין הביתה ולהגיע למקום העבודה עם איחור, והייתי מוכן להסתדר עם הבוסים גם אם הייתי צריך לעבוד בזמן ההפסקה שלי או לעבוד יותר באותו יום ולחזור הביתה מאוחר יותר.
כמובן, אני אצטרך לדאוג שזה לא יקרה שוב. זה לא דבר קל בשבילי, אבל בעז"ה…
יש לי בזה כמה שאלות:
1) האם היה לי מותר לעשות כך?
2) ואם להבא זה יקרה שוב, האם יהיה לי מותר לעשות כך לכתחילה?
3) האם יש בזה עניין של "גניבה" מהבוסים שלי, או עניין של "מצווה הבאה בעבירה"?
תודה מראש.
של טוב, בשורות טובות, ישועות ונחמות.
תשובה:
חובה לעשות כך!
ואם הם רוצים להוריד לך במשכורת על האיחור זה בסדר, אבל לא מפסידים שחרית כהלכתה בשביל למנוע איחור לעבודה.
ובכלל אסור לעבוד לפני תפילה ותפילין.
ממילא גם אם היית נוהג אחרת לא היית יכול להשלים שחרית במנחה, שהרי ביטלת בשאט נפש ורק מי שמפסיד שחרית בשוגג רשאי להשלים במנחה.
וכאן המקום אגב לומר, שהשלמת שחרית במנחה אינה כאילו באמת התפללת שחרית, מה שמפסידים זה מעוות שלא יכול לתקון, אלא שיש בזה איזה שהוא תיקון מעט, אבל המצוה שהופסדה אכן הוחמצה.
בשורות טובות ורפואה שלמה.
שלום כבוד הרב.
הייתי רוצה לחזור על הנושא הזה.
האם יש הבדל בזה כשעובדים בתחומים מסויימים, כמו ברפואה, במשטרה או בכשרות וכדומה, בידיעה שאפשר להיות מצבי חירום בתחומים הללו (הן בכשרות המזון, הן ברפואה ובענייני נפשות)?
תודה רבה.
חנוכה שמח.
כל טוב, בשורות טובות, ישועות ונחמות.
כמובן נכון, יש עבודות שבהן יותר מצוי מצבי חירום הנוגעים לשאלה זו. וכל אחד יתייעץ בהתאם למצבו.
השאר תגובה