שאלה:
האם בשנים בהם יום ראשון הינו פורים המשולש אומרים בו תחנון או שמא נמנעים לכבוד ירושלים? והכל שאכן נמנעים מכך, מה בקשר ליום ראשון הקרוב שאלמלא היה שנה מעוברת הרי שזה אכן היה פורים משולש אלא שבעקבות אדר א' האם זה יחשב כפורים המשולש קטן ולא יגידו תחנון
תשובה:
1. נהגו שלא לומר תחנון בפורים משולש ביום ט"ז אדר – יום ראשון, גם בערי הפרזות.
2. בפורים קטן יש לומר תחנון ביום ראשון ואין לזה דין של פורים משולש משתי סיבות: ראשית, העיקר להלכה שגם המוקפים חוגגים פורים קטן רק בי"ד ולא בט"ו, ראה משנה ברורה סי' תרצז ס"ק ד בשם הפרי מגדים, ואף שבהגה' סמ"ק [שהביא הבית יוסף שם] נראה לכאורה לא כך, ולמעשה נהגו להרבות בסעודה גם ביום ט"ו כמובא בארחות רבינו מבעל הקהילות יעקב ועוד, וראה הליכות שלמה שתמה על דברי הפרי מגדים, מכל מקום כיון שנחלקו בכלל אם יש דין שמחה בפורים קטן כמובא ברמ"א, וגם למחמירים אין דין סעודה ממש אלא להרבות מעט, ודאי אין בזה דין של פורים משולש, ובודאי לא נעקור תחנון שהוא חלק מסדר התפילה משום הידור זה של ריבוי בסעודה.
מקורות:
1. הליכות שלמה פרק כא סעי' ח בשם הגרש"ז אויערבך.
בגיליון שיח השדה שבוע זה מובא שר' חיים קנייבסקי זצ"ל הורה לא להגיד תחנון גם בפורים קטן המשולש
ראיתי זאת וזה מענין. אצלנו בבהכ"נ אמרו היום תחנון אף שאנחנו בירושלים.
השאר תגובה