שאלה:
א. ייחוד בסיס לדבר האסור. ב. כלי חשמל יקרים.
א. האם כשם שמותר לייחד חפץ מוקצה (כגון אבן) לשימוש היתר (לדוגמא: להזיז אותו ע"מ להשאיר דלת פתוחה), ולהשתמש בו בשבת – כך מותר לייחד בסיס לדבר האסור, לדוגמא: האם מותר לייחד בדעתי לפני השבת מגירה שמלאה בחפצי מוקצה, כך שאוכל לפתוח אותה לצורך חפץ מותר שבתוכה? אם מותר – האם מותר לסגרה אחרי הפתיחה, וכן האם מותר לפתוח שוב ולסגור כדי להחזיר את החפץ המותר?
ב. ראיתי בפסיקה, שמכשירי חשמל יקרים לדוגמא: מכונת כביסה ותנור אפייה (כל עוד אינם קבועים לבית או עדינים במיוחד) הם 'כלי שמלאכתו לאיסור', ולא הבנתי מדוע הם לא 'מוקצה מחמת חסרון כיס' (כידוע יש להבדל בין ההגדרות נפקא מינות כגון טלטול לצורך גופו או מקומו וכדו'..) – הרי לא מזיזים אותם סתם כך, והם יקרים..
תודה רבה!
תודה הרב. אבל לפיכך למה מחשב נייד וסכין של מילה וכדו' שמזיזים הם חסרון כיס?
עיקר הנושא של חסרון כיס הוא ההקפדה ולא שקובעים מקום, קביעת המקום היא רק סימן להקפדה.
השאר תגובה