לתרומות לחץ כאן

תפילין כל היום

שאלה:

מתוך עיון בדברי רבותינו הראשונים ובפסיקות האחרונים נראה שלרוב השיטות יש מצווה מדאורייתא, ולמקצת השיטות יש הידור/מידת חסידות בהנחת תפילין כל היום. אם כן, מדוע נהגו בדורות האחרונים לא להניח תפילין כל היום, והאם נכון לחזור ולהניח תפילין כל היום (או לפחות בזמן תפילה ולימוד תורה)?

תשובה:

ראה שו"ע סי' לז סעי' ב ובביאור הלכה שם מדברי הפרי מגדים והישועות יעקב כל אחד לפי הנוסח שלו, שבעצם עיקר המצוה היא להיותם עליו כל היום, רק לענין הדין של "ביטול עשה" נקבע שאם היו עליו אפילו רגע אחד ביום כבר אינו נחשב ביטול עשה, ככל המצוות התמידיות שהשיעור הוא פעם ביום, ולכן כיון שחוששים שאין לנו גוף נקי או שחוק וקלות ראש, עושים את המעט שניתן ובלבד שלא יחשב כביטול עשה. אבל בדורות הראשונים אכן היו מקיימים את המצוה כתיקונה מדאורייתא שיהיו עליו כל היום. ושמעתי מהגאון רבי אביגדור נבנצל שליט"א רבו של הרובע היהודי שתמה, מדוע לא מניחים תפילין בשמונה שערה של מנחה, הרי בזמן שאדם מתפלל שמונה עשרה הוא ודאי דואג להיות נקי וללא קלות ראש, ומדוע יבטל באותו הזמן מהתפילין. ובכלל כל אחד יכול לעשות לעצמו חשבון מה הוא מסוגל… וזו אכן הערה.

שבת שלום ומבורך.

 

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל