שאלה:
בס"ד
שלום רב
שאלה בנושא חלות שבת.
ידוע שההלכה אומרת ששתי החלות בכל אחת מסעודות השבת חייבות להיות שלמות.
בחנויות ומאפיות רבות וכן בבני ברק, חלות ויזניץ' המפורסמות שרבים מהציבור החרדי קונים לשבת, הן לא לגמרי שלמות. כלומר ברור שלא אכלו מהן, אבל בגלל שהחלות כנראה היו דבוקות במהלך המאפיה , אחרי האפיה כשהפרידו אותן , נראה שהן לא שלמות וקרועות מהצדדים.
השאלה היא האם הן באמת במחינה הלכתית מתאימות לסעודות השבת? והאם אין בעיה של "כבוד שבת" כשהחלות קצת מעוכות וקרועות?
פעם קראתי הלכה שאומרת שאסור אפילו להוריד מדבקה (אם יש) שעל החלה לפני ברכת המוציא כדי לא לפגןע בשלמות החלה, לכן אני שואלת .
תודה מראש, שבת שלום.
תשובה:
שלום וברכה
לענין ההלכתי שהחלות ללחם משנה צריכות להיות שלמות, כיון שלעיני הרואה זה נחשב שלם, די בכך, אף שמחמת הדיבוק לחלה אחרת בתנור, זה לא שלם ממש.
בהורדת המדבקה לבדה יש בעיה של איסור בורר, בהורדתה עם חלק מהחלה אכן יש חשש מצד שפוגמים בשלמותה.
מקורות:
שו"ת חלקת יעקב או"ח סי' צג, שמירת שבת כהלכתה פרק נה הערה כד, וע"ע מחצית השקל ריש סי' רעד.
אם מורידים את המדבקה לפני המוציא אז זה לאלתר ואם כן מאי שנא מקילוף פירות שמותר ג"כ לאלתר ואין בורר, והרי המדבקה הזו ממש כמו קליפה?
משום שהיא קטנה וצדדית וזה לא נחשב דרך אכילה [לדעתי גם המשנה ברורה שכא פד יחמיר בכך, ולא רק החזון איש שמחמיר גם בגרעינים].
השאר תגובה