שאלה:
שלום וברכה. ראיתי בחזון עובדיה על הלכות ברכות עמוד קצ שדן לגבי ברכת על המחיה על עוגה (שמעורב עם הקמח שאר דברים -שמן, ביצים..) האם כדי להתחייב בברכה מספיק על כזית מן התערובת הכללית, או על כזית דגן דהיינו לחשב מתי תגיע לכזית קמח גרידא. למעשה פסק שם שאפשר לברך על כזית מן התערובת. וטעמו כך (בכוונה אני מאריך כי השאלה תליוה בכך, מחילה) אע"פ שיש בזה מחלוקת וצריכים לעשות סב"ל ולברך על המחיה מכזית דגן, יש כאן ס"ס לברך ובנוסף מרן שו"ע איתנו – הס"ס הוא כך: 1. ספק האם כדי להתחייב על המחיה צריך שיהיה שישית קמח (כזית בכדי אכילת פרס), או שכל עוד יש קמח בתבשיל כדי לסעד אפילו פחות משישית מברכים על המחיה. 2. גם אם תגיד שמברכים על המחיה משישית, יש מחלוקת האם כדי להתחייב על המחיה צריך כזית מן הדגן או שמספיק כזית מן התערובת. לכן כיוון שיש ס"ס ושו"ע איתנו (שלא כתב מפורש שצריך שישית ס' רח סע' ט) די לאכול כזית מן התערובת כדי להתחייב על המחיה. ע"כ.
עכשיו אני שואל על תבשיל שעשוי עם קמח חיטה וקמח קטניות (לדוג' קמח אורז) ששם שו"ע מפורש כתב שצריך שישית כדי להתחייב על המחיה (ס' רח סע' ב) וא"כ הספק הראשון איננו, ונשאר רק ספק אחד, ולכאורה נצטרך לעשות סב"ל ולברך על המחיה רק על כזית דגן. אבל מה התפלאתי שראיתי שכתב הרב הלכה ברורה (בנו של החזון עובדיה) שגם על תבשיל עם קמח חיטה וקטניות מברכים על המחיה על כזית מן התערובת וכתב זאת בסתמא ללא טעם… השאלה היא למעשה הואיל ויש לנו בישיבה דגני בוקר עם שני קמחים, מצפה מאוד שתענו על השאלה בכובד ראש -כי שאלתי כמה ואין תשובה כמו שצריך.. תודה רבה.
תשובה:
שלום וברכה
לא הבנתי למה אתה מביא ממרחק לחמך, גם בסעיף עצמו עליו דיבר מרן הרב עובדיה כתוב בפירוש שצריך שיהיה כזית בכדי אכילת פרס, [יש שאלה בגירסאות בשו"ע ואני מתייחס לגירסת הגר"א שהיא מותאמת לשיטת השו"ע שהזכרת], כנראה רב עושה ספק ספקא ללא קשר לשיטת השו"ע בזה בנקודה זו. למעשה הכרעת המשנה ברורה שם ס"ק מח, שכאשר זה תערובת של מיני קמחים לאכול בפועל מהדגן כזית כדי לברך על המחייה, וכאשר התערובת היא של דברים המשמשים לדגן, כמו תבלינין סוכר ביצים ועוד כמצוי בעוגות טורט, לברך על המחייה על כזית מעצם העוגה.
ברכה והצלחה