לתרומות לחץ כאן

מזוזה בחדר בבית המיועד גם להחתלת תינוקות

שאלה:

שלום וברכה. רציתי לשאול בבית שלי יש מעון של תינוקות ויש לי פינת החתלה בחדר שנה שלי האים חדר זה פטור ממזוזה. בבקשה אם אפשר מקורות לתשובה.

תשובה:

שלום וברכה

בודאי יש חיוב מזוזה כיון שעיקר החדר למגורים וזה אינו בית הכסא, רק כיון שמצוי שם הטינוף ואולי גם גילוי ערווה [יש דיון על ערוות קטן ולא נכנס לכך כאן] יש לכסות המזוזה. כיסוי המזוזה יעשה כך: ראשית בית המזוזה לא יהיה שקוף, שנית, כדאי שיהיה כיסוי שאינו מיועד לה מטבעו, כלומר לעטוף אותה בנייר לפני הכנסתה לבית המזוזה. אין להשאיר בחדר בסמוך למוזה פח עם חיתולים צואים באופן קבוע.

מקורות:

השו"ע (סי' רפו סעיף ה) כתב: "במקום שיש טינוף כגון שתינוקות מצויים שם טוב לכסות המזוזה, ובמקום טהרה טוב להיות נראית". וביאר שם הש"ך, שמדובר בדירה העשויה לכבוד אלא שלעיתים מצוי שם טינוף לכן חייב במזוזה ורק טוב לכסותה, וכיון שהיא למעלה מעשרה טפחים חולקת רשות לעצמה אף שאינה מכוסה. אולם במקום שיש חשש גילוי ערוה ולא רק חשש טינוף, חייבים לכסותה מעיקר הדין (עיין קונטרס מזוזה ס"ק ק"ט). וכתב הפת"ש (שם בשם יד הקטנה ג' י"ג) שמה שאין חובת כיסוי במקום שיש חשש טינוף, זה דוקא שאינו בקביעות, אחרת אין לסמוך על הכיסוי כלל. ולכן נראה שדבר מטונף עם ריח רע שנעשה לידו בקביעות כגון פח עם טיטולים, גרף של רעי עם צואה וכדומה, הכיסוי לא יועיל.

 

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. הקדמה:
    בחנות שממנה אני קונה קלפי מזוזות, כל קלף מזוזה חדש מגיע בתוך 2 כיסויים:
    א] כשמגילת הקלף נסגרה, היא נעטפה בניילון שקוף.
    כך שאי אפשר לפתוח את המגילה כדי לקרוא ממנה, בלי לקרוע את הניילון לפני כן.
    ב] בית מזוזה.
    השאלות:
    1] האם הניילון השקוף הוא בגדר מיועד לה מטבעו,
    או שמה שבדורנו נהוג לפחות בחלק מהמקומות לעטוף בכזה ניילון שקוף,
    זה עדיין לא בגדר "מיועד לה מטבעו"?
    2] רשום "כדאי", האם זה אומר שכיסוי שאינו מיועד לקלף מזוזה מטבעו,
    לחלוטין אינו חובה, אלא רק רצוי?

    3] רשום משום שעיקר החדר למגורים, ולא להחתלה,
    אז למרות שבתוך החדר יש שידת החתלה קבועה, החדר אינו כחדר שירותים.
    האם זה נבדק לפי מספר שעות שבהן החדר למגורים,
    ביחס למספר השעות שבהן החדר מיועד להחתלה?

    4] האם כל ההלכות והכללים לקביעת מזוזה,
    בפתח הכניסה לחדר שיש בו שידת החתלה לתינוק, באופן קבוע,
    הינן אותו הדבר בדיוק,
    גם בפתח כניסה לחדר שיש בו זקן נכה סיעודי, שכאשר מוחלף לו חיתול זה רק בחדרו, ולא בחדר שירותים?

    5] האם המיטבי זה לא לקבוע כל מזוזה,
    בכניסה לחדר של זקן נכה סיעודי, שמוחלף לו חיתול בחדרו, ולא בחדר שירותים.
    כאשר בבית גרים רק הזקן הנכה הסיעודי ועובד זר המטפל בו.
    ויכול להיות הרבה חודשים עד שמישהו עם מספיק אכפתיות יבקר בבית,
    כדי לוודא שהעובד הזר לא משאיר פח מלוכלך באופן קבוע במקום שאסור כי קרוב מדי.

    תודה.

  2. 1. זה נחשב מיועד לה מטבעו, הניילון מיועד לשמירה מלחות שלא תתקלקל.
    2. כדאי כי אחרת אסור לעשות שם דברים של גנאי ובלתי אפשרי להמנע מכך זה מגביל את השימוש במקום.
    3. ביחס לעיקר הייעוד, אף אחד לא באמת חושב שהחדר מיועד בעיקרו להחתלה.
    4. היינו הך.
    5. חובה לקבוע שם מזוזה ויש להנחות את העובד היכן לשים את החיתול.

  3. שאלה:
    קלף מזוזה בתוך 2 אלו:
    1] ניילון שקוף המיועד לה לשמירה מלחות שלא תתקלקל.
    2] בתוך בית מזוזה שאינו שקוף.
    האם בזכות זה שהבית מזוזה אינו שקוף יש היתר הלכתי כלשהו יתר על אם הבית מזוזה כן היה שקוף,
    למרות שהניילון הפנימי כן שקוף, ולמרות שאין כל ניילון/נייר שאינו שקוף בתור כיסוי שלישי?
    או שכדי שיהא היתר הלכתי יתר על מה שיש כאשר יש 2 כיסויים שקופים,
    צריך לפחות 2 כיסויים שאינם שקופים,
    ואין כל יתרון הלכתי בכיסוי 1 שכן שקוף, וכיסוי 1 שאינו שקוף?
    תודה.

  4. אחד הכסויים לא יהיה שקוף, ומלבד זה כדאי עוד כיסוי שלא קשור אליה, אפשר לעטוף אותה בנייר בתוך הבית מזוזה מלבד הניילון.

  5. לפי פסיקת חסידות חבד,
    מספיק 2 דברים אלו:

    1] כיסוי ניילון לקלף המזוזה.
    זה רק משום 2 סיבות:
    א] שמירה על הקלף מפני הלחות.
    ב] מנהג ישראל תורה הוא.
    ולחלוטין לא משום חובת כלי בתוך כלי.

    2] בית מזוזה סגור לחלוטין, שלחלוטין אינו שקוף.

    ואין חובת כלי כיסוי שלא יועד לקלף המזוזה מטבעו.
    לכן אין חובה לעטוף בכיסוי נוסף כגון נייר-מדפסת.

    כך פסיקת חסידות חבד,
    הלכה למעשה לקביעת מזוזה,
    בחדר שינה שיש בו שידת החתלה,
    או בחדר שינה של זקן נכה סיעודי, שמוחלף לו חיתול בחדרו, ולא בחדר שירותים.
    או בחדר של חילונים [עד-כה] ויש חשש שמתנהגים בחדר זה שלא-בצניעות.

    מקור:
    "מזוזה, כיון שקבועה כולה בכותל, ואין בה אלא נקב בלבד,
    די שיסתום את הנקב בחתיכת שעוה או דבר אחר שמבטלו שם,
    וא"צ כלי בתוך כלי,
    לפי שהכותל חולק רשות לעצמו, לכל מה שבתוכו,
    כשאין נקב פתוח משם לבית.
    ואף אם המזוזה קבוע בשפופרת,
    מכל מקום כיון שהיא מחוברת לכותל, הרי היא ככותל.".
    "וצריך סתימה גמורה שאין המזוזה נראית מתוכה.
    ויש לסמוך על דבריו להקל בדברי סופרים.".
    [מתוך: ספריית-חבד. שולחן-ערוך-הרב.
    אורח-חיים. חלק א'. הלכות-תפילין. סימן מ'. סעיף ה'.].
    [תשובת: מכון הלכה חבד. מחסידות חבד.].
    תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל